Stay! Or don't...

For fresh fruit, go to mattipaasio.com

21.2.2013

Viimeinen ilta Finlandia-talossa



eli imperialismin linnake

sketsejä
kirjoittanut Matti Paasio

Henkilöt
Teppo, pakkohoidossa
Maria, hoitaja
Po, pakkohoidossa
Valvoja, tutkijatohtori

Tapahtuu suuren isänmaallisen sodan museossa Srd-vuorella Kroatiassa.

~

"... lopulta, kun kaksi kolmannesta elokuvaa on takana päin, he ovat kotitalonsa hississä, samassa hississä jossa tapasivat, ja mukana on mies, joka tavoittelee takkinsa suojista asetta. Gosling kääntyy kohti Mulligania ja suutelee tätä ensimmäistä kertaa, todella suutelee kunnolla. [...] Sitten hän työntää naisen nurkkaan, iskee miehen pään hissin nappuloita vasten, heittää hänet lattiaan ja polkee hänen päänsä tohjoksi ja verta roiskuu joka puolelle ja mies on kuollut mutta Gosling vain polkee ja polkee kumminkin kuin haluaisi peittää itsensä vereen. Sitten hissin ovet aukeavat ja Mulligan peruuttaa ulos ja vain tuijottaa häntä."

Kristin Dombek, "Miten lopettaa", n+1 magazine, #15



Esinäytös 

Museon pihalla pysäköity farmariauto. Valvoja tulee. Hänellä on kädessään muovimuki, jonka pohjalla tilkka punaviiniä.


VALVOJA

Rakkaat ystävät. Rakkaat ystävät! Saisinko vähän tilaa. Pyydän, ystävät, perääntykää. Tuo auto räjähtää aivan kohta. Tutkimusassistenttini Li Pang on virittänyt pommin, jonka sytytysmekanismi... emminä tiedä. Mä en ymmärrä näistä asioista yhtään mitään. Mähän oon yhteiskuntatieteilijä koulutukseltani, työni puolesta. Se räjähtää ihan kohta, auto siis, heti kun vain joku tulee ja...

(Teppo ja Maria marssivat auton luo. Heillä on yllään maastopuvut, mustat pipot päässä. He kiertävät auton, katsovat ikkunoista sisään. Teppo käy nelinkontin, vilkaisee auton alle, nousee. Maria kaivaa kännykän taskustaan.)


TEPPO

Mä tiiän, mulla on ongelma. Mun pää on täynnä paskaa.

VALVOJA

Haluaisinkin kiittää Suomen Akatemiaa ja Mark Evisonin säätiötä tästä ihanasta tilaisuudesta...

TEPPO

Menee Pohjois-Irlanti ja Pohjois-Korea, Äfgänistaan ja Tsuomi sekasin. Liikaa ajatuksia, eikä ne oo etes mun omia.

VALVOJA

... saada toteuttaa pitkäaikainen unelmani, pienen tytön haave, oikeasti, se on ollut mukana sieltä, lapsuudesta asti...

TEPPO

Kuin kaikki maailman radiokanavat kuuluis yhtä aikaa, huonosti.

PON ÄÄNI

(megafonin läpi)
Vähemmän sanoja! Toimikaa!

TEPPO

(tarttuu kuljettajan puoleisen oven kahvaan)
Musta tuntuu että mä hajoon.

VALVOJA

... välittää heistä, joille on annettu kaikken vähiten tässä elämässä...

(Teppo avaa auton oven, Maria painaa soittonappulaa samaan aikaan. Auto räjähtää. Po opastaa yleisön sisätiloihin. Hän puhuu megafoniin kiinaa rauhoittavasti mutta määrätietoisesti.)



Ensimmäinen näytös

Pimeys. Seinälle heijastetaan rivi kerrallaan seuraavat merkinnät. Kun viimeinen rivi on näytetty, aletaan alusta. Tässä vaiheessa Teppo alkaa puhua, tulee vähitelleen näkyviin.


¤ _ =

Lajittele tuo. Imperialismin puumerkki.
Leikitäänkö yhdessä?
Leikki on lapselle keino oppia uutta ja soveltaa oppimaansa.
Paskat. Leikki on lapsen elämä.
Aikuiselle leikki on terapiaa. Voi kysyä,
mitä tapahtuu, kun lapsesta muovautuu mikä muovautuu.
Kun hänestä tulee vanki,
länsimainen ihminen.


TEPPO
Jep. Ja taas mennään. Elämä jäljittelee taidetta tosi köyhästi.

Tuo mitä äsken tapahtui ei tapahtunut. Tai tapahtui tietenkin, sairaassa mielessäni, täällä, mutta todellisuudessa auto säilyi ehjänä. Etuovi pysyi kiinni, lamppu ei syttynyt. Ette kai kuvitellut, että neiti räjäytti pommin puhelimellaan? Mahdotonta. Meillä täällä puhelimet eivät toimi, kenenkään puhelimet. Lisäksi neiti on hyvä ihminen, rehti ihminen. Hän ei kykenisi moiseen. Sillä hän tuudittaa itsensä uneen joka yö lähiöbunkkerissaan. Todellisuudessa.

Haluatteko kuulla todellisuudesta? Koin juuri uudelleen elokuvan Drive hissikohtauksen. Valaistus oli sama, todellisuudessa hissi paljon ahtaampi, mafiakaappi ei mahtunut mukaan. Nainenkin oli väärä. Mitä, vaihtuiko illan ohelma yllättäen, oliko tämä huippukohta Peter Jacksonin King Kongista? Ei kumpikaan edellä mainituista, mitään ei tapahtunut. Minä en ole mikään sankari. Mutta Herra paratkoon, jos neiti operatiivisen osaston johtaja olisi sattunut paikalle, virolaista verta olisi pesty hissikuilusta vielä pitkään.

Ette ymmärrä. Ei hän ole virolainen. Virolaiset, venäläiset, he ovat miehittäjiä. Heidät on ajettava ulos täältä! Repivät leivän käsistämme, kusevat äitimme maitoon niin kuin espanjalainen sanoisi. Onko kukaan käynyt taloyhtiönsä roskakatoksessa? Mikä sana! Vaikea lausua: roskakatos. Katsokaa biojäteastiaan, mitä sinne heitetään. Ei naurata? Ei muakaan. Ei tämä ole vitsi. Mitä te odotatte? Että kiipeän stadionin torniin ja taon rintaani? Ja ilmatorjuntaohjukset tulevat ja... varovasti. Siihen koskee.

Tämä on vaihtoehtoinen historia, jossa kuolema on vain leikkiä. Jossa nälkälakko päättyy onnellisesti. Jossa kuolleet nousevat, ottavat vuoteensa ja käyvät. Jossa erimielisyydet sovitellaan. Jossa siviilikriisinhallinta...

(Helikopterin ääni. Teppo katsoo ylös.)

Siviilikriisin...

(Ääni kovenee.)

Siviili!

(Teppo juoksee äänen alta.)


Taiteilija Tuntematon

Teppo sängyssä puoli-istuvassa asennossa. Maria tulee puurolautanen käsissään, istuu sängynreunalle, alkaa syöttää Teppoa. Teppo matkii lusikallisten välissä helikopterin ääntä, innostuu, hoilaa pätkän Wagnerin "Valkyrioita". Maria laskee lusikan.

TEPPO
Oonkohan mä lukenu vähän liikaa noita Vietnam-kirjoja?

MARIA
Se voi olla joo. Älä naura!

TEPPO
En mä naura. Tätä sanotaan
(irvistää)
hymyksi.

MARIA
Teppo, tää on meidän työtä.

TEPPO
Sitähän sä hoet.

MARIA
Me ollaan töissä täällä.

TEPPO
Ja se vapauttaa niin mukavasti vastuusta. Kun mä painan liipasinta ja olen lähes sata varma, että se henkilö joka on mun tähtäimessä, se kuolee nyt, ja se on mun ansiota tai vika, mä voin lohduttautua sillä, mä voin ajatella positiivisesti, että taivaan porteilla Pietari ymmärtää, koska se oli mun työtä. Mä sain joskus persettä siitä hyvästä.

(Maria laskee lautasen lattialle, nousee.)

No enkä saanu. Anteeks, ihan tosi, anteeks. Koskaan en oo saanu persettä keltään, enkä koskaan tuu saamaankaan keltään. Mä puhun mitä sylki suuhun tuo. Mä oon idiootti. Voisin kyllä joskus ottaa, ihan vaikka säälistä.

MARIA
Mä en kestä kun sä oot tommonen.

TEPPO
Mimmonen?

MARIA
Sä oot niin vihamielinen. Sulle ei voi puhua, sä suutut aivan kaikesta. Paiskot ovia...

TEPPO
Enkä suutu. Enkä paisko!

MARIA
Taas. Kato nyt.

TEPPO
En suutu. Anteeks. Mä lupaan.

MARIA
Et suutu.

TEPPO
Mä vannon kautta isänmaan ja äitini kielen.

MARIA
Tää on tosi tärkeetä, tosi raskasta, mitä me tehdään. Eikä sitä jaksa, jos.

TEPPO
Sano.

MARIA
Mitä vittua mä tätä sulle selitän.

TEPPO
Haluisit sä jutella asiasta rouvan kaa, vaihteeks?

MARIA
Sulta menee työ ja vapaa-aika, oma elämä, sekasin. Koska sulla ei oo omaa elämää. Hanki ittelles elämä ja jätä mut rauhaan.

TEPPO
Miehittäjä.

(Maria katsoo Teppoa ilmeettömänä.)

Se miehittäjä oot sinä. Me matkaas siitä miehittämästä. Miehitä jossain muualla, joku muu välillä. Älä miehitä mitään äläkä ketään, kenenkään sielua, vietä semmonen päivä välillä. Tänään. On se päivä. Jooko? Toukokuun yhdeksäs 2009. Mark Evisonin kuolemaan johtaneet tapahtumat.

MARIA
Ei naurata.

TEPPO
Eikö? Sä mut tänne raahasit. Sä söit tahdon mun rinnasta ja sylkäsit sen lokeille. Ilman sua mä en olis täällä, enää ainaka...

(Konepistoolilla ammutaan sarja sängyn yli. Teppo ja Maria hyppäävät sängyn taakse. Tulitus jatkuu lyhyinä, säännöllisinä sarjoina, väliin yksittäisiä laukauksia.)

Mistä se tulee?

MARIA
Tuolta.

TEPPO
Mistä tuolta?

MARIA
Tuolta.

TEPPO
Tuolta, tuolta, tuolta! Sä puhut ku saatana kaksvuotias lapsi!

MARIA
Tuolta. Ne ampuu tuolta tien vierestä. Just osu vitun seinään. Tohon vitun seinään.

TEPPO
Mä en nää.
(Luuriin)
Kuuleeko Grozny? Kuuleeko Grozny? Kuuntelen... Meitä ammutaan! Me... Mitä? Kuuluuko? Grozny!
Vitun paska ei toimi.

MARIA
Se tulee tuolta.

(Teppo nousee, kiertää sängyn, yrittää nähdä.)

Tuu veke sieltä nyt!

(Teppo kääntyy, aikoo tulla takaisin. Viisi laukausta. Teppo horjahtaa, laittaa vasemman käden oikealle olkapäälleen. Teppo hoippuu sängyn taakse. Hänen vasen kätensä on veressä.)

TEPPO
Muhun osu.

MARIA
Mihin? Käteen?
(konttaa Tepon luo)
Kaikki hyvin... kaikki hyvin. Nonni. Teppo! Kaikki hyvin. Älä...

TEPPO
Mistä se tuli?

MARIA
Tuolta. Ei se mitään, kaikki hyvin. Älä kato. Pää tyynyyn. Puhu vaa. Kato mua! Pää tyynyyn, puhu mulle. Puhu.

(Teppo käy makaamaan.)

TEPPO
Nytkö saa?

MARIA
Nyt saa.

(Maria kaivaa kännykän esiin, ei saa yhteyttä.)

Kuuleeko Grozny? Kuu...
(Paiskaa kännykän.)
PAARIT! Tuokaa paarit! Yks vuotaa vittu kuiviin täällä!

(Video: Joey Ramone ja Ronnie Spector: Bye Bye Baby. Videossa näkyy yksi hyppivä mustavalkoinen kuva esittäjistä, ei muuta.)

Me tarvitaan kopteri ja heti! Helikopteri! Sellanen lentävä vekotin joita on Ilmestyskirjassa...

(Maria menee juosten.)

TEPPO
Olet soittanut isaf-joukkojen asiakaspalveluun. Linjoillamme on tällä hetkellä ruuhkaa. Palvelemme sinua mahdollisimman pian. Jonotus ei maksa mitään. Voit myös asioida kanssamme internetissä, osoitteessa isaf piste ime mun juomaa.

(Nousee, osoittaa paikkaa jossa makasi.)

Minä olen yhä tuolla. Minä ja
(osoittaa itseään)
mun henkeni, vähän niin kuin tiernapojissa. Terveisiä Pasille.

Haluan omistaa hänet yötaivaalla, kirjoituspöytää vasten. Hän on riisunut housunsa, sulkenut silmät, ei halua nähdä, ei voi uskoa, hänen huulensa raottuvat, pettymys, tahdonvoima enää kurja henkäys. Ja minä huiskin, huiskin kuulakärkikynällä, en tavoita topin sävyä, se on aprikoosi ja kainaloissa. Maa kutsuu uljaita rintoja. Tulee valmista, hetki on ohi. Hän asettelee hiuksiaan, etsii sukkaa, sovimme.

Tämä oli erehdys. Se yksi ja ainoa, joka laitetaan taululle. Tärähtänyt veto polttaa kauneudesta sokerit päältä, antaa kantajalleen hänen kalleimman lahjansa, viestin tuolta puolen.

Elämä jatkuu sinussa.


Tet [Taiteilija edelleen tuntematon]


Teppo opettaa, Maria kyykyssä.

TEPPO
Tuo ei tapahtunut todellisuudessa. Se tapahtui Afganistanissa, Helmandin maakunnassa. Yksi lapsi...

MARIA
Ei oo Malala!

TEPPO
Hiljaa. Yksi lapsi, tämä tässä...
(osoittaa Mariaa)

MARIA
Oha.

TEPPO
Yksi lapsi on käynnistänyt maailmanlopun, se on tulossa...

MARIA
Eihä oo. Omena!

TEPPO
... onnettomuutta ei voi enää estää...

MARIA
Ei kun ei kun ei kun... MALALA!

TEPPO
Hän syö ihmislapsia elävältä. Afgaanityttöjä, jotka eivät muuta haluaisi tässä maailmassa kuin sivistää itseään, käydä koulua. Aivan sama, kuinka monta kirjettä heille lähetätte, rohkaisette, kiitätte, teette hienoa työtä meidän puolesta, hän vain innostuu niistä. Katsokaa.

(Teppo ottaa omenanlohkon. Marialle.)

Hyppää!

(Maria tekee kyykkyhypyn, mudostaa käsistään kupin. Teppo pudottaa omenanlohkon siihen. Maria syö ahnaasti.)

M. O. T. - Miksi olemme täällä.

MARIA
Mmmmmmm. Malalaa.
(Teppo tuijottaa Mariaa.)
Lisää! Malalaa!

TEPPO
Miten pyydetään?

MARIA
Anna Malalaa.

TEPPO
Saisinko.

MARIA
Zaizinko Malalaa.

TEPPO
Koska kukaan ei ymmärrä mitä yritän sanoa, aion jatkaa, se on, toistaa sitä, sanomaani...

MARIA
(pyörittää päätään, huitoo käsillään)
Mala. Lala. Mala.

TEPPO
... se on, viestiäni, niin kauan kunnes minut ymmärretään. Kysymyksiä?

MARIA
Lalala. Malalaa! Zaizinko?

TEPPO
Ei ole. On vain yksi Malala. Hyvä, jatketaan. Esitykseni otsikko oli siis...

MARIA
Lisää. Malalaa!

TEPPO
EI TIPU! Et sä nyt usko, ettei ole Malalaa. Montako palaa sä sait? Monta palaa? Enemmän... enemmän... Nyt sä arvailet. Sä et tiedä. Mutta mäpä tiedän, mä laskin! Sä sait, sä söit neljä palaa Malalaa. Se tekee yhteensä yhden kokonaisen malalan. Riippuen tietysti siitä, kuinka suuripiirteinen keittiön täti on ollu kun on leikannu niitä lohkoja: moneen osaan hän on malalan jakanut. Kuinka taloudellinen keittiön täti on ollut. Tässä meillä onkin seuraava tehtävä... No, ehkei vielä. Mitä mä tätä sulle selitän? Ei voi syödä pelkkää malalaa. Pitää syödä leipää kans. Ei voi täyttää vatsaansa vain herkuilla.

Mihin mä jäin? Esitykseni aihe on siis...

(PowerPoint-dia ilmestyy takaseinään. Teksti "Eurooppalainen elokuva, amerikkalainen tragedia... vai päinvastoin?" hyppii. Maria tarttuu Teppoa jalasta, halaa sitä. Teppo yrittää potkia häntä pois. Teppo painelee samalla kännykän näppäimiä, ei saa kuvaa asettumaan. Viimeinen painallus aiheuttaa räjähdyksen, jota seuraa pimeys.)


Sama farmariauto kuin alussa. Auton takapenkki poistettu. Maria ja Po tulevat. Heillä on yllään maastopuvut, mustat pipot päässä. Marialla kuulosuojaimet kaulan ympärillä. Maria avaa auton takaluukun, menee kuljettajan puoleiselle ovelle, avaa sen ja menee sisään. Sulkee etuoven. Po katselee ympärilleen hermostuneena.

PO
Maria! Mitä, mitä haluat...

MARIA
Mitä?

PO
Mitä mun täytyy tehdä?

MARIA
Hakisitko vaikka kupin kahvia?

PO
Hyvä! Mä haen. Ei mutta... mistä? Ei ole mitään, ei ole paikkaa mistä hakea!

MARIA
(Käy mahalleen makaamaan jalat auton etuosaan päin.)
Se oli vitsi. Leikkiä, Pang.

PO
Aha. Leikkiä, hyvä. Mä ajattelin, että mistä mä haen jo, kun ei ole, ei mitään!

MARIA
Tulisitko sisään sieltä?

PO
Mä tulen.

(Kiipeää sisään auton takaluukusta. Asettuu ensin kyljelleen, sitten mahalleen Marian viereen. Naurahtelee.)

Ahdasta. Vähän vaikeaa.

MARIA
Sä oot naimisissa.

PO
Joo!

MARIA
Ei hätää.

(Ottaa viereltään lelukiväärin, pitelee sitä ylhäällä, asettelee kuulosuojaimet korvilleen. Käy ampuma-asentoon, tähtää ulos auton takaluukusta. Hymyilee Polle.)

Mä en kuule mitään mitä sä sanot.

(Po nyökkää vakavana.)

Nyt vain ootellaan.

PO
Joo, joo, joo, joo.

MARIA
Ota putki.

(Po etsii autosta pienen metallisen termospullon näköisen putkilon ja kohottaa sen oikealle silmälleen. Sulkee vasemman silmän. Vaihtaa. Vaihtaa takaisin. Teppo tulee. Hän kantaa soihtua, joka on käärö kopiopaperia.)

MARIA
(hiljaa)
Näät sä?

PO
Mä näen.
Kello kolmessa.
Kello kahdessa... yhdessä...
Ding dong.

(Teppo pudottaa paperit lattiaan ja tallaa liekit sammuksiin.)

TEPPO
Noin. Sovitaan, ettei se ollut Koraani. Eikä hallitusohjelma eikä Belfastin sopimus eikä Pariisin. Mä osaan ne ulkoa.

(Po katsoo putken läpi, nyökkäilee. Maria tönäisee häntä kyynärpäällä.)

Muistio itselle, tiedät kyllä keneltä. Missä, milloin? Vittu Groznyssä, nyt. Niin on rasismia, syystä. Juuri äsken niin venäläisen näköinen mies niisti tuossa kujalla, elintasokuilussa, ja heitti paperin lätäkköön. Aivan pokkana. Tänne ne tulevat... Ai mistä tiesin? Kuuntelitko ollenkaan? Kysyinkö, mitä kansallisuutta edustaa? En. Otinko turpaan?

Ensiksi. Huomioi syksyn värit vielä kun ne ovat. Älä keskeytä. Tämä ei ole mikään mielipidekysely. Tämä tulee ylhäältä. Äläkä lähetä viestejä "Kristiinalle" enää ikinä. Älä selitä. Ei kenellekään!

(Ensimmäinen laukaus. Teppo kaatuu, nousee ylös.)

Kuuntele itseäsi. Kuuntele nyt.

Samana päivänä kun sinulle oli saapuva Ryan Adamsin niin sanottu elämäkerta, mitä et mitenkään voinut tietää, tiedän, sinä laitoit exällesi Krisselle viestiä aiheesta Keith Richardsin oma...

(Toinen laukaus. Teppo kaatuu ja nousee.)

Mitä sitten? Kuka ymmärtää tai välittää? Krissus oli oikeassa: pääni on täynnä paskaa.

Tutki värejä vielä kun ne ovat puussa. Mahdotonta, sinä sanot. Junan ikkuna, sanot, se on kuin uutislähetys - liikaa tietoa, liikaa nuotteja, liian kova tahti. Voi että. Paikkoja, muistoja, sinä vouhotat. Otetaan nyt esimerkiksi tämä Linnanmäki.

Värit liukenee, menettää voimansa.

Linnanmäki valuu ohi. Muistan teatterikorkean pääsykokeet. Aloitettiin lenkillä, osallistuminen vapaaehtoista. Minä juoksin, tuosta reitti meni. 15 vuotta myöhemmin kiinalainen kollega, mies, kysyy:

"Mikä on lenkki?"

Vihdoinkin asiaan. Kuolaan jo.

(Kolmas laukaus kuin edellä.)

Minähän selitän, yhdellä ehdolla. Sallitko vastakysymyksen? Mikä on suhteesi kulttuurivallankumoukseen yleensä ja Maon leskeen erityisesti? Et ollut syntynyt, tiedän. Mutta henkilökohtainen käsityksesi tapahtumista? Me olemme nyt Suomessa, voimme puhua vapaasti kaikesta paitsi työkaverimme perseestä. Täällä sinä et saa puhua siitä.

(Neljäs laukaus. Teppo kaatuu, yrittää nousta, jää istumaan.)

Quid pro jotain. Lenkki on suomalainen vihannes, josta suotuisissa olosuhteissa syntyy siili, makkarasiili. Suosikissa luki. Älä kysy. Älä unohda. Tärkeämpää kuin mistä puhumme on se mistä emme puhu. Sinä tiedät, minä tiedän. Me tiedämme.

AMATÖÖRIT!

PO
AMMU! AMMU! AMMU!

MARIA
Pää kii.

PO
AMMU, SE KITUU! SE KÄRSII! SE VOI, MITEN SANOTAAN...

MARIA
Hiljempaa.

PO
Puhua. KOVEMPAA, EN KUULE MITÄÄN! OLENKO... KUURO?

MARIA
Idiootti.

TEPPO
(Nousee)
Pitääkö teille tunareille näyttää, miten se tehdään. Laita lapsi asialle, mene itse. Kaikki täytyy tehdä itse.

Pang, tule ulos sieltä!

(Po ryömii ulos takaluukusta.)

Tuo ei tapahtunut missään. Seuraava tapahtuu taas Helmandissa, vaikka auto tai auton idea on Pohjois-Irlannista, Armaan maakunnasta.

(Teppo avaa pelkääjän puoleisen oven, menee autoon, sulkee oven perässään. Teppo ottaa kaukoputken, asettuu Marian viereen makaamaan. Odottavat pitkään liikkumatta. Po lenkkeilee taustalla.)

PO
Senkaku... Diaoyu! Senkaku... Diaoyu! Senkaku... Diaoyu! Senkaku... Diaoyu! Senkaku...

(Skootterin ääni. Laukaus. Po kaatuu, skootterin ääni muuttuu ja lakkaa, Po nousee, alkaa hyppiä ja loikkia, kiljahtelee riemusta. Raahaa näyttämölle ensin yhden ruumiin, käsistä, sitten toisen jaloista, pudottaa sen ensimmäisen päälle. Ruumiit muodostavat yhdessä jonkinlaisen ristin. Po seisoo ylpeänä luomuksensa vieressä.)

PO
Diaoyu! Diaoyu! Kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Menikö oikein? Sanoinko oikein?
Ettekö ymmärrä? Ettekö te näe eteenpäin? Mitä tämä merkitsee?
Eikö teillä ole yhtään, miten sanotaan...

MARIA
Kunnianhimoa.

PO
Me luodaan tänne, meidän takapihalle, semmonen laittomuuden saareke, voiko sanoa saareke?
Josta käsin me voidaan suunnitella ja toteuttaa kaikki meidän iskut - ihan missä vaan! Vinosilmät, vaviskaa. Mä meen, mun täytyy mennä.

(Po jatkaa lenkkeilyä ja hokemaansa.)

TEPPO
Ei perkele. Me ollaan taas Pohjois-Irlannissa.

MARIA
Ollaanko?

TEPPO
Ollaan, Etelä-Armaghissa, Pang on Slab Murphy, sikafarmari, salakuljettaja ja murhamies. Toi huutelu ja juoksentelu on sen oma juttu. Missä Harri Holkeri on silloin kun sitä tarvitaan?

MARIA
Edesmennyt.

TEPPO
Väkivalta on aika helvetin tylsää, pidemmän päälle. Varsinkin jos on itse siinä osapuolena.
Näin meidän kesken. Musta noi virolaiset on oikeestaan tosi mukavia tyyppejä.

MARIA
Onko? Liittyykö tää jotenki sun hiuksiin?

TEPPO
Joo. Mä kävin parturissa. Tosi kiva neiti, virolainen tai venäläinen, ei yhtään niinku vallottaja, ajo mun pulisongit pois. Mä ajattelin, että mitä vittua. Ajoin ohimot saman tien. Ei tarvii enää trimmata. Ei tarvii yrittää noudattaa ohjesääntöä.

MARIA
Vai virolainen?

TEPPO
Tai venäläinen. Tykkäät sä?

MARIA
Suomessa työ vain on liian kallista. Ei sille mahda mitään. Ei se oo kenenkään vika.

(Valvoja tulee. Hän on keski-ikäinen nainen, jonka jokainen henkäys viestittää, että hän olisi mieluummin missä tahansa paitsi täällä. Valvojan kaulassa roikkuu pilli.)

VALVOJA
No niin, no niin! Eiköhän poikien pyssyleikit ala riittää. Maria, tänne! Lopeta toi hölmöily ja tuo kahvia. Minä haluan nyt kahvia, ahha ah haa. Mustaa kuin muslimin veri. Ei vaiskaan. Maitoa, ei sokeria. Mikäli olet ehtinyt leikin tuoksinassa unohtaa.

(Valvoja istuu pöydän ääreen. Maria tuo kahvin. Teppo ja Po yrittävät siivota sotkua.)

Esitys. Olkaa niin ystävälliset.

TEPPO
Okei. Valmiina. Kaikki valmiina? Tän nimi on "Lajittele tämä puunhalaaja". Yy, kaa, yy kaa koo nee...

TEPPO, PO, MARIA
Hyvinvointivaltion alasajo.
Hyvinvointivaltion alasajo.
Hyvinvointivaltion alasajo.
Hyvinvointivaltion alasajo.
Hyvinvointivaltion alasajo.
Hyvinvointivaltion alasajo!
Hyvinvointivaltion alasajo.
...

VALVOJA
Hyvä...

TPM
Hyvinvointivaltion alasajo!

VALVOJA
Kiitos, riittää.

MARIA
Hyvin...

VALVOJA
Riittää, kiitos! Mä ymmärsin jo. Mä sain jonkinlaisen kuvan, kiitos. Oikein hyvä. Mä tykkäsin.

(Ks. myös "Outo välikohtaus".)

Saanen vain muistuttaa, että ilman hyvinvointivaltiota tekään ette olis täällä. Mitäs muuta? Mitä teille kuuluu? Mitä ootte puuhastelleet?

TEPPO
Vähän vaan verryteltiin.

PO
Vanhoja juttuja.

TEPPO
Kauheeta paskaa.

VALVOJA
Onko mitään uutta?

TEPPO
Siinä pöydällä.

VALVOJA
(lukee)
Ohessa käsikirjoitus, jonka vanki 1111zz-xxx toimitti terapeutilleen itsenäisyyspäivän aattona vuonna lässyn lää. Hän halusi esittää sen juhlan kunniaksi “kaikille ketkä uskaltaa kattoo”, blää blää. Vanki aikoi itse ohjata esityksen ja näytellä toisen rooleista, Matiaksen rooliin hän ehdottomasti halusi huonetoverinsa Pon.

Syyt, joiden vuoksi näytelmää ei missään tapauksessa voi näissä olosuhteissa esittää: 1) Toteutus. Suora lainaus näyttämäohjeiden alusta, näytelmän ensimmäiset rivit.

(Valvoja lukee hiljaa itsekseen, alkaa tahtomattaan myhäillä.)

TEPPO
Rouva, jos saan puhutella...

VALVOJA
Et saa.

TEPPO
Eurooppalaisessa teatterissa on viime vuosikymmeninä ollut lukuisia...

VALVOJA
Hys.

TEPPO
... esityksiä, joista on sanottu etukäteen, että ne on mahdoton toteuttaa. Edesmennyt, saksalaisen teatterin guru, aikamme Bertolt Brechtiksikin mainittu...

MARIA
Heiner Müller.

(Valvoja katsoo Mariaa epäuskoisena.)

TEPPO
Aivan, ja brittiläinen Sarah Kane...

PO
(hymyilee)
Niin ikään edesmennyt.

(Vaivautunut hiljaisuus.)

VALVOJA
Tyst. Täähän kuulostaa hyvältä.
(lukee)
"Seivästettyjen metsä: 20 000 ruumista roikkuu paaluissa." Onhan tuolla porukkaa. "Enemmistö paaluista on kohtisuorassa" – miksi tämä on tärkeää? – "kannat syvällä maassa. Ruumiiden ripustus vaihtelee" – no niin varmaan – "jotkut roikkuvat ylempänä, toiset alempana." Onko meillä eriarvoisuutta jopa kuolemassa? "Ruumiit mätänevät." Uskon.
(taputtaa käsiään)
No niin, ei kun töpinäksi. Mä haluan nähdä tämän.

TEPPO
Mitä?

VALVOJA
Te olette harjoitelleet, ettekö ole? No ni, esittäkää.

TEPPO
Mutta, mutta...

MARIA
Se pullo.

VALVOJA
Mikä pullo?

(Maria näyttää kohdan paperista.)

"Tyhjä pullo vierii näyttämölle." Noni, se vieri. Tuolla se menee. Antaa mennä. Antaa mennä! Teppo on Seipäänniellyt. Pang on
(tarkistaa paperista)
Matias, eikö vaan?

PO
Kyllä!

VALVOJA
Venga, venga!

(Teppo ja Po alkavat hetken hakemisen jälkeen esittää näytelmää. Valvoja ja Maria katsovat.)

MATIAS
Anna vähän.

VLAD
Eh.

MATIAS
Iha vähän vaa, ihan pikku pikku pikku…

VLAD
Ei oo.

MATIAS
Mitä?

VLAD
Ei ole.

MATIAS
Käytit sä kaiken?

VLAD
En mä oo käyttäny mitään muuta ku mitä sulta oon saanu.

MATIAS
Paskat!

VLAD
Kaikki, mitä meillä on, oli, on sulla.

MATIAS
Paskapuhetta.

VLAD
Ei.

MATIAS
Hei hei hei hei hei…

VLAD
Jumalauta.

MATIAS
Rauhotutaas nyt. Mietitääs nyt. Hillitse itsesi, hyvä mies. Valjakko seis!

VLAD
Sä käytit kaiken.

MATIAS
Millä sä luulet että mä kustansin eilisen?

VLAD
(katsoo ympärilleen)
Mä pääsin vasta vauhtiin.

MATIAS
Ja meillä oli aivan mahtavaa! Siis miäletön meininki! Siitä tulikin mieleen. Pitää kysyä sulta.

VLAD
Katsokaa kedon lintuja. Eivät ne kylvä…

MATIAS
Mitä löytyy, kun avaat kuustoista kalpeaa neitsyttä, yhden toisensa jälkeen?

VLAD
Ne niittävät.

MATIAS
Ei. Kuuntele: halkaset ne yhden kerrallaan, niinku melonin, ja…

VLAD
Tä?

MATIAS
Avaat ne, venäläiset mummot, ottomaanit, jos on ihan pakko, yhen kerrallaan ja…

VLAD
Joo.

MATIAS
Mitä löydät?

VLAD
Emmä tiedä. Jotain… mätää.

MATIAS
Paavin pelin.

VLAD
Tä?

MATIAS
Se on arvoitus käärittynä mysteeriin labyrintissä! Se on herramme Jeesuksen Kristuksen veri, hänen edestään vuodatettu! Hän oli täällä, hengessä ainakin, ja sinä teit reikiä jotta veri vuotaisi, ja totisesti, totisesti veri vuosi. No, entä sitten? Mitä nyt? Missä on paavi? Missä on meidän massit? Ei täällä, ne on menneet, pois pois, veteen kirjoitettu vakuutus… Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun saakka. No? Missä olet? Missä vitussa sä olet?

VLAD
Mä tiedän.

MATIAS
Tää on kai se maailmanloppu.

(Vlad etsii, löytää maasta kaatuneen seipään, irrottaa sen, kohottaa hyökkäysasentoon. Matias katsoo häntä, harkitsee.)

Ei.

VLAD
Miksei?

MATIAS
Ei kannata. Tuu, mennään.

VLAD
Mä haluaisin nähdä sen ilmeen.

MATIAS
Mä tiedän. Mennään.

VLAD
Minne?

Ukkonen.

MATIAS
Budaan. Tai Pestiin, mullon siellä jotain varalla. Ja ja ja ja ja… Ladi dadi daa?

VLAD
Mmm?

MATIAS
Laita se keppi pois. Mä kerron sulle salaisuuden. Meistä vielä lauletaan, susta ja musta. Meistä.

VLAD
Miestä.

MATIAS
Sarvesta härkää. Mennään.

VLAD
Kuinka sen valkoinen jauhoinen roikkuva naama sais vähän verta poskiinsa, eikä niin vähääkään, veri hyökkäisi kasvoihin yhtensä myrskynä samaan aikaan kun äijän vanhanpiian peräsuoli joutuisi antautumaan vailla ehtoja, ensimmäistä kertaa elämässään, vaikka mistä minä tiedän mitä se on työntäny peräänsä aikojen saatossa, rahansa varmaan, ne jotka piti antaa meille. Siellä ne on! Valtakunnan tarkimmin vartioitu aarre!

MATIAS
Laita se keppi pois.

VLAD
Mä haluan työntää tän siihen niin syvälle että sen suusta tulee kerranki jotain totta.

MATIAS
Tiedän. Mä tiedän. Mitä nyt?

VLAD
(istuu alas)
Kaksi valkeaa hevosta paavin molemmin puolin pitelee sitä, ettei polvet petä.

MATIAS
Mä meen nyt.

VLAD
On aika.

(Kumpikin on liikkumatta pitkään.)

MATIAS
Mitäs sitte?

TEPPO
(säntää seisomaan)
No tähän kohtaan tulis sit musiikki...

VALVOJA
Vitut minä sun musiikista. Mitä tapahtuu?

TEPPO
En... mä oo... vielä...

VALVOJA
Sä et tiedä?

TEPPO
On mulla yks monologi jossain.

VALVOJA
Vitut mä sun monologista. Tässä ei oo nyt tapahtunu vielä yhtään mitään. Et sä tajuu?
Sun täytyy tappaa Pang!

TEPPO
Millä?

VALVOJA
Millä? Kurista se, jos täytyy! Eikö sulla oo siinä seiväs kädessä?

TEPPO
Ei... mulla oo... mitään.

VALVOJA
Itke vaan, se kasvattaa. Transsylvania opettaa.
No niin, istutaanpa alas, kaikki. Rauhotutaan. Teppo, mitä tää sun mielestäsi tarkottaa? Mitä sä yrität sanoa?
Yrität sä olla hauska?
VASTAA!

TEPPO
En.

VALVOJA
Sulle voitais lukea 20 000 syytettä yllyttämisestä kansanryhmää vastaan, ja mitä sä vastaisit? Et mitään, et yhtään mitään! Se on sun sukupolven motto: "Emmä vaan tiiä!" Nynny, sä oot pelkkä nynny, et mitään muuta. Nynny! Häpeä! Häpeisit vähän edes.

TEPPO
Mä häpeän.

VALVOJA
Oikein.

TEPPO
Häpeän sitä, että esitin sen sulle. Näytelmän nimi on "Paavin pili ja Wienin portot". Paavin pili lienee selvä. Wienin portit on islaminkammoisten keskustelupalsta, jolla kaappinatsit hyysäävät toisiaan. Heistä kuuluisin lienee Anders Behring Breivik. Suomessa Jussi Halla-Aho. Niin mä mietin, että jos he kaipaavat jotain karismaattista keulakuvaa heidän muslimienvastaiseen taistoonsa, annetaan se heille. Saanko esitellä, kaikista verenhimoisin, kaikista tappavin, raakalaismaisin kaikista raakalaisista, ketkä on ikinä taivaltaneet auringon alla... Dracula. Siinä heille esikuva. Ottakaa, saa käyttää.

Ei kelpaa. Miksei?

PO
Koska he ovat!

(Kaikki katsovat Pota.)

Halla-Aho ja Breivik, he ovat Dracula! Kasvoiltaan. Oletteko koskaan nähnyt heitä, miten se on... luonnossa? Ei, luonnonvalossa? Päivän?

MARIA
Meijän pitäis saada sellanen juliste tähä kohtaan.

VALVOJA
Juliste?

MARIA
Opas maahanmuuttajille: Näin lajittelet jätteesi. Näin toimit taloyhtiön tiloissa, se on, tässä kohtaa, roskakatoksessa. Iloinen piirros, jossa somaliäiti pitelee nyyttiä. Roskista siis, ei lastaan.

TEPPO
Niin se on ihan harhaanjohtava.

VALVOJA
Miten niin?

TEPPO
Ei ne oo somalit jotka lajittelee väärin. Meillä ainakaan. Ne on virolaiset ja venäläiset, valloittajat.

PO
Minun mielestä heillä pitäis olla maahan, tänne tullessaan, sellanen testi...

MARIA
Että lajittele tämä.

TEPPO
Heti siinä rajalla: tulos tai ulos.

(Hiljaisuus.)

VALVOJA
No niin. Nyt päästiin asiaan. Eiköhän me voida aloittaa.

(Kukaan ei liiku. Valot himmenevät.)

________________

Toinen näytös

Tilanne sama kuin ensimmäisen näytöksen lopussa. Valvoja istuu, Maria, Po ja Teppo seisovat.

VALVOJA
Sun mielestä siis väkivalta ja terrori on hyväksyttyä sillon, kun sillä ajetaan päämääriä, jotka sinä hyväksyt? Ymmärsinkö oikein? Miltä tää kuulostaa? Kaikki vastaa.

PO
Ei hyvä.

(Maria pudistaa päätään.)

TEPPO
Kieltäydyn vastaamasta vedoten perustuslain pykälään, joka antaa minulle tähän oikeuden tähän sillä perusteella, että saattaisin ilmiantaa itseni.

VALVOJA
Se on Amerikan perustuslaissa se pykälä.

TEPPO
Mitä välii? Yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus. Jenkit on ylikansallistaneet alitajuntamme. Rainer Werner Fassbinder, joka aikanaan myös teki melko "haastavia" ratkaisuja...

VALVOJA
Riittää.

TEPPO
Ei mitään sukua Michael Fassbenderille, saanen huomauttaa.

VALVOJA
Sä et ehkä kuitenkaan ole verrattavissa...

PO
No ei tosiaan! Michael on niin paljon parempi.

TEPPO
Ai on vai?

VALVOJA
Riittää.

PO
Tasan tarkkaan, ja näin voi sanoa, mä tiedän. Tasan tarkkaan on.

(Teppo ja Po lähestyvät toisiaan. On kehittymässä mittelö munanmittailussa. Maria menee väliin.)

MARIA
Pojat. Rouvalla on asiaa.

VALVOJA
Nyt alkaa jumalauta riittää! Mä heitän jommankumman tai molemmat eristykseen, jos te ette lopeta. Nyt. Eikä siitä yhestä elokuvasta...

TEPPO
Hunger.

PO
Hangaa.

VALVOJA
Eikä sanaakaan siitä elokuvasta! Haluutteks te vartijan paikalle? Mitä? Mä voin kutsua.

(Valvoja laittaa pillin suuhunsa. Teppo ja Po rauhoittuvat, loittonevat toisistaan.)

Täähän on oikee eläintarha. Menkää nyt vähä itteenne, isot miehet. Se on vain elokuva. Ei! Ei sanaakaan enää siitä aiheesta. Minä puhun nyt.

Te ette ole täällä tekemässä mitään uraauurtavaa avantgardea. Se ei ole tarkoitus. Draamaterapian tarkoitus on yrittää aukoa niitä solmuja, joita teidän sisällä vielä on, ja niitähän on aika tavalla, kuten nähtiin.

Mä kysyin hetki sitten yksinkertasen kysymyksen. Ja ainoo, keltä mä en saanu vastausta, olit sinä, Teppo. Joten mä oletan, että vastaus on myöntävä. Sä et vain kehtaa myöntää sitä. Hyvä on. Se tarkottaa, että sulla, Teppo, on omasta mielestäs oikeus käyttää väkivaltaa ja terroria. Sä olet jonkin sortin jumala. Eikö? Mitä sä itse ajattelet siitä?

TEPPO
Ai mä olen jonkin sortin jumala?

VALVOJA
Se nyt oli heitto, keskustelun avaus.

TEPPO
No entä sinä sitten?

VALVOJA
Mä yritän auttaa teitä. Mä en ole nyt keskustelun kohteena.

TEPPO
Tuulen viemää. Sä olet, luulet olevas Scarlett O'Hara. Mutta missä on Rhett? Missä on Clark Gable?

VALVOJA
Teppo, saanko muistuttaa. Yritä nyt keskittyä. Mä en ole vankilassa.

TEPPO
(riemastuu)
Etkö?

VALVOJA
Mä olen töissä täällä.

(Teppo ja Maria katsovat toisiaan, tyrskähtävät.)

Mikä nyt naurattaa? Mikä siinä on hauskaa?
Teidän kahen välillä on jotain, mä oon katellu jo pidemmän aikaa. Jotain omituista, joku jännite. Pang! Tule tänne.

PO
Rouva.

VALVOJA
Hae johtaja paikalle. Sano että asia on tärkeä, kiireellinen. Että tulee heti.

PO
Kyllä rouva.

(Po menee.)

TEPPO
Ei riitä. Ei kelpaa.

VALVOJA
Mikä?

TEPPO
Ei mikään.

VALVOJA
Maria, kysyisitkö Tepolta, mistä hän puhuu. Ehkä hän katsoo voivansa avautua sinulle.

TEPPO
Likainen vastarinta, ainoa keino saada äänemme kuuluviin. Jumalan teatteri!

MARIA
Sä et oo tosissas.

TEPPO
Ei saatana. Mä inhoon sitä marttyyripaskaa. Hyvä että kuolivat. Murhaajat. Mä inhoon sitä leffaa, josta vain Pang saa puhua.

VALVOJA
Ei pidä paikkaansa. Mä sanoin...

TEPPO
Vitut minä siitä mitä sä sanoit!
Mä oon tässä yrittäny luoda jotain... käsin kosketeltavaa, jotain kertomusta, mutta se päättyy aina ennen ku mä ehin...

VALVOJA
Päättyy mihin?

TEPPO
Analyysiin. Kuolemaan.

VALVOJA
No nyt me päästään johonkin. Päästään eteenpäin: kuolemaan. Ehkä sä haluat sen niin. Ootko ajatellut? Mitä sun  pitäis ehtiä?

TEPPO
Emmä tiiä. Sanoa jotain, kai.

MARIA
Mitä sä haluut sanoa?

TEPPO
Ehkä se on parempi. Eipähän tarvi selitellä mitään.

MARIA
Se on myös oikein näppärä pikku tekosyy. Sä voit vallan mainiosti valehdella taivaan porteilla: "Moro, Pietari! Ei selityksiä. Teot puhukoot puolestaan." Mitkä teot?

VALVOJA
Sä kärsit rangaistusta lukuisista viharikoksista ja sitten taas ihan tuiki tavallisista pahoinpitelyistä. Ei mitään suoranaisia sankaritekoja vielä. Ja mun on vähän vaikea nähdä sua niinku sä ite ittes näet, jonain poliittisena vankina. Niinku ne sun suuresti rakastamasi IRA:n tyypit. Niillä oli selkärankaa. Minä puhun nyt. Sun vihan kohteeksi kelpaa kuka tahansa. Sun vihallas ei oo mitään linjaa, Teppo. Sä räiskit ympäriinsä niinku kouluampujat.

MARIA
Siinä ei oo mitään ihmeellistä. Ei mitään mainitsemisen arvoista.

(Teppo tuijottaa Mariaa, yrittää hillitä itsensä.)

Sano nyt. Mitä sä haluat? Me kuunnellaan. Sana on vapaa.

TEPPO
Mä oon sanonu sen jo.

MARIA
Ai? Millo?

TEPPO
Helvetti ei ole toiset ihmiset. Helvetti oot sinä, sinä, sinä!

MARIA
Ja kiirastuli olet sinä yksin. Mutta sieltä pääsee pois. Hanki elämä.

TEPPO
Millanen suhde sulla on sun isääs?

VALVOJA
Hei! Toi on nyt vähän niinku mun alaa, minä esitän noi kysymykset...

MARIA
Hyvä. Oikein hyvä. Miten se nyt liittyy mihinkään?

TEPPO
Tyypillinen läheisriippuvainen.

MARIA
(naurahtaa)
Ai susta vai?

VALVOJA
Hei kuulkaa, jos te kyyhkyläiset ootte tältä erää lopettaneet, ni mulla ois kans vähän asiaa. Johtaja...

MARIA
Ketään ei kiinnosta.

VALVOJA
Anteeks?

MARIA
Ketään ei kiinnosta...

TEPPO
Johtaja ei tule.

MARIA
... sun johtajas, lakkaa kiusaamasta ihmisiä, mene kotiin. Yritä löytää elämästä joku ihminen jolle voit olla kiltti, jää sen luo. Älä tule töihin enää. Älä tu tänne. Katoa. Häivy. Ala vetää. Täällä ei enää hoideta sun traumoja.

VALVOJA
Hetkinen, nuori neiti! Minä olen töissä täällä!

MARIA
Olit. Et oo enää.

VALVOJA
(tarttuu kännykkään)
Mielenkiintoinen, hyvin mielenkiintoinen variaatio Tukholma-syndroomasta... mikä ei tietenkään estä sua saamasta kenkää heti kun mä saan johtajan kiinni.

TEPPO
Johtaja ei vastaa.

MARIA
Ei taida olla kenttää.

TEPPO
Eikä johtaja tule. Mutta se oli oikein osuva se Tukholma-syndrooma. Sehän syntyy panttivankitilanteissa, kun panttivanki samaistuu siihen, joka häntä pitää panttivankina. Oikein hyvä, naulan kantaan. Tässä kävi nyt vaan niin, että se ei oo Maria joka on panttivankina.

VALVOJA
Mitä? Mitä... Te ette voi. Te ette selviä tästä.

TEPPO
Joku ei selviä tästä, ja jos mä saisin lyödä vetoa, arvaa mitä? Mä en panis rahaa likoon Marian puolesta. Enkä ittenikään puolesta, jos ihan pakko veikata, kuka ei selviä.

VALVOJA
Johtaja tulee, tulee ihan millä hetkellä hyvänsä ja... Pang lähti hakemaan jo, mitä? Kymmenen, kaksikymmentä minuuttia sitten. Mikä sillä kestää?

TEPPO
Mä vähän luulen, että Pangin päivät luottovankina on ohi.

VALVOJA
Mihin se meni?

MARIA
Johtajan luo.

TEPPO
Mutta johtaja ei tule.

(Hiljaisuus.)

Kato, mä oon vähän ajatellu. Me tehään täällä meijän pikku esityksiä meijän pikku pakkomielteistä, ja ne tulee taatusti todella mittavaan terapeuttiseen tarpeeseen, mutta kenen tarpeeseen? Ja jossain, jossain vaiheessa se alkaa vaan kyllästyttää. Ihan vitusti. Millään ei oo mitään väliä. Mikään ei kelpaa ikinä. Sillon täytyy tehdä jotain oikeesti. Ei enää esityksiä. Arvon naiset, on aika toimia.

(Ottaa esiin äänensärkijän, asettaa sen etualalle, näyttämön keskelle.)

Tietääkö arvon terapeutti, mikä toi on?
(Valvoja puistaa päätään.)
Jokainen mies mun ikäluokasta on jossain vaiheessa soittanu bändissä. Jotkut soittaa vieläkin. No, harrastuksesta on se hyöty, että tietää mikä toi on. Se on äänensärkijä, ainoa soitin koko Sex Pistolsin kokoonpanossa Hesarin mukaan. Kätkättävä äänensärkijä. Siitä kukaan ei oo koskaan kuullutkaan, paitsi se Hesarin toimittaja, Raija Forsström. Ainoastaan hän tietää, mikä se on. Joka tapauksessa.

Tu tänne. Tule.
(Valvoja ei liiku.)
Mä joudun nyt vähän improon, mut sellasta se elämä on.
(Tarttuu naruun, jolla pilli roikkuu Valvojan kaulassa. Repii Valvojan väkisin mukaansa.)
Maijal ooli kaaritsa, kaaritsa, kaaritsa. Maijal oli kaaritsa, lumivalkea. Tervaa ja höyheniä. Tervapöpö.
(Päästää irti narusta.)
Nyt, ensimmäistä kertaa elämässäs, sä saat tehdä jotain luovaa. Saat tehä musiikkia. Paina jalallas tohon, äläkä päästä, älä missään nimessä päästä ennen ku mä oon puhunu loppuun. No?
(Teppo nykäisee narusta, Valvoja tottelee.)
Noin. Ja nyt, älä nosta sitä tai tapahtuu kamalia. Oikeesti.

VALVOJA
Mitä sä haluat?

TEPPO
Analysoida sut. Mutta ensin kuuntelet. Saat kuulla, halusit tai et, sodankäynnistä Afganistanissa. Ja saanko huomauttaa, tää on äärimmäisen relevanttia meidän tämänhetkisen tilanteen kannalta. Etten sanoisi, miten sanoisin...

MARIA
Räjähtävän.

TEPPO
... räjähtävän päivänpolttavaa, joo. Naulan kantaan. Ja pidä nyt se naula siellä pohjassa.

VALVOJA
Jos mä...

TEPPO
Et.

VALVOJA
Jos mä sittenki vaan menen? Tarkemmin kun aattelen ni se mitä Maria ehdotti, se oli tosi hyvä idea. Sitä vaan ite tulee niin sokeeksi omalle työlleen. Että millanen sitä oikeen on. Että jos unohdetaan koko juttu. Mä menen, mä pyydän anteeks jos mä oon loukannu teitä jotenki, se ei todellakaan o ollu mun tarkotus...

MARIA
Ei vaiskaan.

VALVOJA
No, oli tai ei, mä pyydän anteeks. Mä oon pahoillani. Saanko mä mennä?

MARIA
Sä et voi mennä...

VALVOJA
Antakaa mun mennä! Mä pyydän, mä rukoilen teitä! Mullon tytär!

MARIA
Johon sä tuskin pidät yhteyttä. Sä et jaksa sitä ja sen ainaisia ongelmia. Sä et ymmärrä. Se et voi mennä enää.

TEPPO
Jos sä vaikka vain vaihdat jalkaa, sä räjähdät ihan pipariks.

MARIA
Piparin muruiksi, pikemminkin.

TEPPO
Mitä ne on ne...

MARIA
Tulehan muruseni, tytär voi vaan sanoa.

TEPPO
Missä kieritetään kala, seifileet...

MARIA
Korppujauhot.

TEPPO
Just. Susta tulee sitä pientä röpelöä kalapuikon päällä jos liikahdat yhtään mihinkään siitä.

MARIA
Etkä sä voi mennä siitäkään syystä, enää, että sä tiedät liikaa.

TEPPO
Niin, eiks oo jännä? Ensin syyttävät siitä että mä en puhu, oon poissaoleva, ja sitten aivan yhtäkkiä puheesta ei tule loppua lainkaan! Mä puhun liikaa. Mä tiedän sen. Onkohan lääkitys ihan kohillaan.

(Po tulee, jää seisomaan taka-alalle. Maria ja Teppo katsovat häntä kysyvästi. Po sulkee silmänsä ja nyökkää.)

TEPPO
Mua alkaa taas laulattaa. Ei nyt. Missä me oltiin? Ai niin, Afganistanissa. Siellä isaf-joukot, siis Nato-joukot, länsivallat ei voineet liikkua piiruakaan ilman, että jokainen askel punnittiin, maaperä haravoitiin metallinpaljastimella tosi, tosi tarkkaan. Eikä sekään auttanut!

VALVOJA
Mä en usko teitä.
(Hiljaisuus.)
Miten te oisitte muka saanu tuotua jotain räjähteitä tänne? Se on mahdotonta.

TEPPO
Hei, me ollaan Balkanilla! Mikään ei ole mahdotonta täällä. Sitä paitsi, meillä on Kiinan kommunistipuolueen täysi tuki. Se on ihan ihme, mitä rahalla saa.

Mutta kokeile ihmeessä, jos oot kahden vaiheilla. Ehkä sä räjähdät, ehkä et. Ehkä me bluffataan. Siinä tapauksessa meijän pitää vaan kuristaa sut.

Anna se pilli tänne.
(Valvoja tottelee.)
Nyt, jos et koko aika keskeyttäis, me voitais kaikki päästä kotiin kattomaan puoli yheksän uutisia. Sua lukuun ottamatta tietysti. Miltä tää tuntuu nyt susta? Onks yhtään niinku pissat housussa, heräileekö lainkaan pienen pieni Tukholma-syndrooma...

MARIA
Kauan sä aiot jatkaa tota?

TEPPO
Hei, mä olin siellä. Mä olin Helmandissa. Mulla on pii-tii-es-dii! Kai mä nyt saan vähän vielä avautua mun terapeutille, viimesen kerran?

VALVOJA
Helmandissa ei ollut suomalaisia.

TEPPO
Mistä sä sen tiedät?

VALVOJA
Mulla on pitkät illat aikaa lukea. Virolaisia siellä sen sijaan oli.

(Kaikki katsovat Teppoa. Tämä väistelee katseita.)

TEPPO
Tienvarsipommi on todella surkea nimitys. Ei niitä ollu tien varressa, vaan tiellä, pelloilla, joka paikassa. Jokainen askel saatto olla viimenen. Metallinpaljastimet oli ihan yhtä tyhjän kanssa, talebanit alkoi väsätä pommeja, joissa ei ollu metallia juuri nimeksikään. Suomalaisten ja ruotsalaisten tekemät panssariautot  lenteli kuin peltipurkit. Ja helikoptereihin meillä ei ollu varaa. Mennään sotimaan, mutta ihan pikkasen vaan.

VALVOJA
Sun suomen kieli menee ihan täydestä. Ei aksentin häivääkään. Kertoisitko siitä?

TEPPO
Mun isä oli suomalainen.

VALVOJA
Miksei siitä sä puhua? Sä nimenomaan kielsit mua missään tapauksessa kertomasta kenellekään, että sulla on kaksoiskansalaisuus, Viron ja Suomen. Miksi sä häpeät omaa taustaasi? Mikset sä ole niin kun Sofi Oksanen?

TEPPO
Mieluummin mä oon juutalainen.

Joey Ramone. Haloo? Joey ja Sofi, kuin kaksi marjaa. Paitsi että toinen on edesmennyt, eikä suinkaan se, joka sais olla edesmennyt.

VALVOJA
(osoittaa Teppoa)
Viharikos! Yllyttäminen kansanryhmää... kansakunnan ylpeyttä vastaan! Kaksi vuotta vähintään!

(Sama video kuin ensimmäisessä näytöksessä, Joey Ramone ja Ronnie Spector: Bye Bye Baby. Hyppivä kuva.)

TEPPO
Kenen tässä piti olla tuomiolla tällä kertaa?

VALVOJA
Ai niin, anteeks. Mä unohdin. Aina ammattimainen asenne. Mutta mä tein kai virkavirheen jo. Enkä mä tiedä, mua alkaa kyllästyttää jotenki. Mä tuun pois.

MARIA
Älä!

PO
EI!

(Valvoja nostaa jalkansa painikkeelta, astuu taaksepäin. Astuu takaisin painikkeen päälle, nostaa jalkaansa, tekee tämän monta kertaa.)

VALVOJA
Pojat, pojat...

TEPPO
Ei oo totta.

VALVOJA
(rämppää poljinta)
Tälleek se Sex Pistols soitti?

(Po ryntää äänensärkijän luo, polvistuu, sysää Valvojan syrjään. Tutkii laitetta, vääntelee johtoja.)

PO
"Pressure plate"... tarkoittaa, että kun painaa pohjaan, bum. "Pressure release" taas...

TEPPO
Voi vittu sun kanssa.

PO
... toimii täsmälleen päinvastoin. Ei meille opetettu englantia. Noin. Nyt mä luulen, nyt mä luulen se on...

(Po asettaa äänensärkijän lattialle, nousee, painaa jalallaan kytkimen pohjaan. Hetki. Teppo puhaltaa pilliin. Pimeys.)

_____________________

Kolmas näytös

Turistivideo - Bosanka

Hotellihuone. Pöydällä avattu viinipulo. Valvoja juo, Maria meikkaa. Taustalla vuvuzelojen nouseva ja laskeva pörinä, kuten jalkapallon MM-kisoissa 2010. Teppo ryömii autosta, alkaa puhua yleisölle. Naiset eivät näe eivätkä kuule häntä.

TEPPO
Haluan pyytää anteeksi ennen kaikkea virolaisilta, virolaiselta, puoliksi virolaiselta Sofi Oksaselta… ei. Kaikilta hoitajilta. Yhteiskunnalta, perussuomalaisilta, vasemmistoliitolta, kristillisiltä ja muslimeilta. Pyydän anteeksi Sinn Féinilta ja talebaneilta, jotka ovat yksi ja sama, anteeksi.

Yksi kysymys. Miksi Viro halusi, miksi Viron oli mentävä Natoon? Miksi nämä pojat kuolivat? Aprillia, se olikin totta.

Jotta Amala, Malala, mikälie saisi elää. Ettei hän kävisi taistelua, joka on meidän, joka kuuluu meille. Anteeksi, hyvästi.

(Teppo menee.)

VALVOJA
Miten se susta meni?

MARIA
No.

VALVOJA
Nii.

MARIA
Olihan se aika, tota.

VALVOJA
Nii.
(Hiljaisuus.)
Semmonen mitä mä en ymmärrä, en tosissaan ymmärrä, on toi Tepon maailmankatsomus.

MARI
Mmm.

VALVOJA
Mistä noi sen jutut tulee? Onkse joku natsi?

MARIA
(naurahtaa)
Emmä oikeen usko.

VALVOJA
Mun on pakko kysyä. Älä nyt ota tätä mitenkään...

MARIA
Mitenkään? Miten muuten mä voisin ottaa sen ku "mitenkään"?
Noni. Onko hakaneulaa? Mun ripset meni ihan vituiks.

(Valvoja ottaa käsilaukustaan hakaneulan, ojentaa sen Marialle. Maria erottelee ripset toisistaan neulalla.)

VALVOJA
Mä toivoisin ettet sä tekis noin.

MARIA
Mitä se sua liikuttaa? Mä oon aikuinen ihminen.
(heittää Valvojaa hakaneulalla)
Sä et oo mun äiti.

VALVOJA
En ole. Mutta vaikket sä usko tätä, mä välitän susta. Välitän siitä, mitä sulle tapahtuu. Välitän.

MARIA
Meijän välillä ei oo mitään.

VALVOJA
(hämillään)
Siis...

MARIA
Mun ja Tepon välillä, ei mitään. Ei yhtään mitään. Vaikka se ois viimenen mies, viimenen ihminen maan päällä, mä en huolis sitä. En ottais sitä. Säälittävä...

VALVOJA
Mikä?

MARIA
...

VALVOJA
Säälittävä mikä?

MARIA
Emmä nyt keksi mitään. Säälittävä.

(Hiljaisuus.)

VALVOJA
Nii, vielä! Siitä sen oikeistolaisesta, Amerikan ja voiman palvonnasta...

MARIA
Älä jaksa.

(Hiljaisuus.)

VALVOJA
Mihin sä meet?

MARIA
Ulos. Äiti.

VALVOJA
Mä en oo sun äitis.

(Ovelle koputetaan. Maria ja Valvoja katsovat toisiaan. Valvojaa nostaa viinipullon ja lasinsa lattialle. Etsii Marian lasia. Maria avaa oven. Po tulee, kantaa tarjotinta, jolla sian pää omena suussa.)

PO
(laulaa)
Maailma kävi kylässä, maailma meni kotiinsa.
Maailma meni kotiinsa, oma maa mustikka.
(pudottaa tarjottimen)
Muu maa maa maa... suomen kieli on kaunista.

MARIA
Yäk! Mikä toi on?

PO
Toi? Ai toi... Se on oppositio.

MARIA
Oppositio?

PO
Kiinan oppositio, Suomen oppositio. Afganistanin...

VALVOJA
Mitä sä täällä teet?

PO
Minä? En saa unta.

MARIA
Et saa...

VALVOJA
No voi herranen aika! Nää on henkilökunnan tilat. Naisten puoli!

MARIA
Meet takas, pyydät toisen pillerin... Mitä sä sait?

PO
Tsou. Lii...

VALVOJA
Nn. Joleen, Joleen, Joleen, Joleen! Semmosen pillerin se sai.

PO
Ei kun, anteeksi, bii. Tsou, bii...

MARIA
Ei jumalauta, jumalauta! Se idiootti anto sulle Joe Bidenin. Niistä ei oo yhtään mihinkään. Ne pitäis kieltää lailla, valmistajat laittaa kiven sisään loppuiäksi. Laittaa ihmisen uneen ja poistuu elimistäöstä välittömästi. Tervetuloa sävärit, välittömästi! Nyt meet takas, otat Ykää rinnuksista kiinni...

VALVOJA
Se on ihan hyvä lääke, joebiden. Nimetty Amerikan varapresidentin mukaan.
(Maria katsoo Valvojaa.)
Mä vaan sanoin.

MARIA
Sanot että mä annoin luvan. Maria antoi luvan. Pyydät yököltä El Zopinon. Muistatko nyt? Maria käski antamaan El Zopinon. Vähän niinku stopinon, eikö vaan? Stop inovointi. Stop ajatukset. Siitä sä sen muistat: El Zopino.

PO
Zopino, El.

VALVOJA
Vähä niinku hefe. Vefe.

PO
(Hymyilee, vakavoituu)
Mutta kun ei ole.

VALVOJA
Menisitkö nyt siitä. Kun meillä on työaika ohi. Työt loppu, huraa! Ei huvittais kuunnella sua enää tänä ehtoona. Että häipyisitkö ystävällisesti ja vähän helvetin äkkiä.

PO
Ei ole missään, ei ole!

MARIA
Mitä ei ole?

VALVOJA
Järkeä, tässä.

PO
Yöhoitajaa. Ykää ei näy. Sanoinko oikein? Ihan oikein, enkö? Sanoin, sanoin.

MARIA
Se on varmaan vessassa. Käyt kato itekki, ja te törmäätte siinä käytävällä.

PO
Siitä on kohta tunti kulunut kun.

VALVOJA
Jos nää maahanmuuttajat. Joskus. Voisivat käyttää. Kokonaisia lauseita.

MARIA
Mistä on kohta tunti?

PO
Kun aloin etsiä.

(Sama hyppivä video kuin aiemmin, mutta ilman ääntä: Joey Ramone ja Ronnie Spector: Bye Bye Baby. Vuvuzelat voimistuvat. Kaikki jähmettyvät kuuntelemaan.)

Eikä, eikä, Teppoakaan näy missään. Outoa... vai eikö?

(Seinille heijastetaan seuraava teksti. Henkilöt näkevät sen.)


REMEMBER 

Do NOT, under any circumstances, take

joebiden

[whether it comes disguised as Ambien, or Zolpidem.]


It's a Biden all right, a liar and a thief.

~


(Maria menee lähelle seinää, johon voisi kuvitella ikkunan. Katsoo ulos.)

VALVOJA
Joskus mä mietin. Mitä jos mun oppi ei toimi? Jos tää ylialtistaminen vain vahvistaa niiden vihaa. Ruokkii niiden kaunaa ja katkeruutta. Minkälainen sukupolvi meillä sitten kohta on käsissä? Pitäiskö vähän muokata tätä... tulokulmaa. Maria?

MARIA
Ne on tuolla.

VALVOJA
Missä, pihalla? Tähän aikaan? Mitä ne tekee?

MARIA
Potkii palloa.

VALVOJA
Mitä?

MARIA
Pelaa jalkkista.

(Valvoja tulee Marian viereen. Molemmat katsovat ulos. Po seisoo taustalla. Valot himmenevät.)

VALVOJA
Kumpi voittaa?

MARIA
Mitä välii?

VALVOJA
Mä rakastan sua.

MARIA
Mä tiedän.

VALVOJA
Kumpi voittaa?
_____________________

Lähteet

Harnden, Toby, "Bandit Country": The IRA and South Armagh. Hodder and Stoughton, London, 1999.

Harnden, Toby, Dead Men Risen: The Welsh Guards and the Defining Story of Britain's War in Afghanistan. Quercus, London, 2011.


Matti Paasio

mspaaz@gmail.com

@mspaaz

3 kommenttia:

  1. TÄRKEÄ ILMOITUS:

    Tämän näytelmän esitysoikeudet on myönnetty tänään, 13.1.2013, näyttelijä Teemu Juhani Koskiselle, joka tekee niillä mitä parhaaksi katsoo, yhdellä ehdolla: harjoituksista on kuvattava koko esityksen sisältävä video, joka laitetaan YouTubeen. Vasta sitten näytelmän saa esittää tai olla esittämättä.

    Tekijänoikeuslain §:n 2666, momentin 5/1 perusteella
    Kirjoittajan perikunnan edunvalvoja, lakimies
    Samuli Laurila

    PS. Joka rikkoo näitä ehtoja, saa Lars Ulrichin viikoksi kotiinsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänään keskustelimme Tuntemattoman taiteilijan kanssa räntäsateen läpi kyseisen näytelmän esitysmahdollisuuksista. (Puhuimme myös rajatila- eli *hangaround*psykopaateista, mutta se ei liity näyttämöllepanoon. Vai liittyykö?)

      Kaksi vaihtoehtoa:

      1) Kyseessä on terroristeille suunnattu minnesotamallinen hoito. Näyttämöllä kolme tuolia, ei muuta, taustalla valkokangas. Tämä oli Tuntemattoman inspiroiva ehdotus.

      2) Oma tulkintani, eli kyseessä on huippulahjakkaille lapsille (Teppo, Po) räätälöity päivähoito. Aikuiset esittävät kaikki roolit.

      Hylkäsimme jälkimmäisen yksimielisesti siitä syystä, että vasemmisto saattaisi omia tulkinnan itselleen, ja sitten täytyisi kirjoittaa taas näytelmä.

      Sitä me emme halua, emmehän?

      Vastustan tapaa, jolla lakimieheni piikittelee Lars Ulrichia, vastustan jyrkähkösti.

      T. Matti "En aio alkaa Sisyfokseksi" Paasio

      Poista
  2. Kävin nyt kahvitauolla lukemassa lopun täältä sivustoltasi.

    En arvannutkaan, että Kertomuksessa oli kysymys näytelmästä. En ole varma, en ehkä täysin osaa sijoittaa tätä näyttämölle, mutta näin luettuna tämä tuntuu mielenkiintoiselta. Dialogi on luontevaa, idea hieno. Minulla oli Becket koko ajan mielessä kun luin tätä. Vastaa hyvin Becketin "Huomenna hän tulee" näytelmää. Tämä istuu vain todellisuudessa enemmän.

    PS. Luin jokin aika sitten Lorcan (runoilija, tunnet varmaan) kirjoittamia näytelmiä. Niissäkin on jotain samaa vivahdetta kuin tavassasi kirjoittaa. Aihepiiri tietenkin eri ja dialogi runollisen ilmavaa, mutta jokin, jota en osaa eritellä on samaa dialogisi kanssa.

    Mielipiteeni: olet hyvä kirjoittaja. Koeta saada yhteyttä johonkin käsikirjoittajaan, jonka käsikirjoituksia on esitetty näyttämöllä. Tai kirjoita novelleja. Olet lahjakas. Jatka kirjoittamista! Ja pidä ainakin älämölöä tästä blogisivustostasi!

    VastaaPoista