Robert Mapplethorpe, Self-Portrait, 1967. |
Henkilökunta:
Apteekkari
Liki kolmekymppinen
mies. Karannut Christopher Marlowen näytelmästä The Massacre at Paris. Tunnetaan lempinimellä Jumalan puoskari.
Kotoisin jostain idästä.
Robert Forlorn
Vähän yli
nelikymppinen mies. Valokuvaaja edellisessä elämässä.
Chatti Wesson
Runoilija. Naisen
ikää ei sovi kysyä.
Cashmir Booting
Yli kuusikymppinen taapero.
Diktaattori, jonka ura on kääntymässä ehtoopuolelle.
Tapahtuu sairaalan
psykiatrisella osastolla.
* * *
Pimeässä kuullaan kaksi
räjähdystä. Forlorn yrittää hyräillä Marseljeesia.
Hän alkaa yskiä. Taustalla on kuultu Jóhann Jóhannssonin musiikkia elokuvasta Sicario; nyt musiikki vaimenee. Valot tuovat esiin kaksi miestä valkoisissa
takeissa ja heidän asiakkaansa.
Apteekkari työntää pyörätuolia, Wesson istuu siinä. Tällä on musta tyynyliina päässä. Kaksikko etenee
vasemmalta oikealle. Etualalla Forlorn
yökkää. Oikealla portaat vievät yläkertaan.
Portaikon alla seisoo rivi salkkuja; esillä on niin ikään harmaita könttejä
muovailuvahaa. Lattia on suurelta osin naulojen peitossa.
Apt
Tervetuloa hei ihan tosissaan tänne toisinajattelijoiden täysihoitolaan. Mä
näytän teille vähän paikkoja. Tuolla pyllistää Robert! Terve, Robert! No etkä
oo.
(Virnistää)
Ja kuinka voimme tänään? Kuuluuko, mitä? Vai pitääkö HUUTAA?
(Wesson kääntelee päätään villisti puolelta toiselle. Forlorn kakoo.)
Hän luulee olevansa pomo. Leikitään hei, että hän on. Hän on varmaan
löytänyt jotain tosi kaunista tuolta. Löytyikö kukka, Robert-herra?
For
Vittuuks vittuilet siinä? Anna mun o-o-olla!
Apt
No hei, ANTEEKS! Sydämelliset, julkinen anteeksipyyntöni, onnentoivotukset,
ottakaa vastaan, jiiänee. Näättekö mitä mä joudun kestämään? Kieltäydyn
kestämästä. Teidän kuninkaallinen korkeutenne... jos jalkautuisitte kansan
pariin kertomaan, mitä tapahtui? Oletteko valmis jakamaan asian kanssamme? Ette
kai vain niellyt…? Tiedättehän, sitä... siementä? Haukkasitko taas »hiekkaa»?
For
Kurkussa on joku… henki ei kule...
Apt
Ahaa. Se onki anatomian oppitunti tämä.
For
Oppitunti on, joo. Elämä on nuolemista.
Apt
Mistä moinen dissaava asenne? Vähänkö, hei, mälsää? Onko Robert mädättäjä?
Passittaa jengin takas koulunpenkille, meidät kaikki ehkä? »Riviin, järjesty!»
Voin kertoa: ei tuu onnistumaan. Minun nuolleen ruumiini yli! Se on timmissä
kunnossa, tiedetään, ikävä kyllä täysin eloton. Kanttu vei. Hyvä herra, en oo
poika enää, vaan miäs! Pariisi häämöttää! Ja paratiisi, se on sama. Turha tulla
syöttämään mulle mitään porvarin valheita enää... lahtari, vitun riistäjä
siinä. Hei, mä olin pelkkä laps! Puhdas, viaton... Hyväksikäyttäjä!
(Apteekkari käy taistoon näkymättömiä vihollisia vastaan. Hän tekee pari hyppypotkua
ja varjonyrkkeilee. Tällä välin
Forlorn on koonnut itsensä.)
For
Hei, poika! Tu takas! Kuka olet? Oon nähny ton lättänaaman jossain. Son of
Sam, amerikkalainen sarjamurhaaja, sehän se oli... David ristimänimeltään,
vaikka juutalainen hän oli, sukunimestä päätellen ainakin. Berkowitz. Totteli
naapurin koiran antamaa käskyä. Piruko hänelle puhui koiran välityksellä vai
enkeli? »Tapa ne ämmät. Ammu perseen keikuttajat!» Ehkä se oli Laalaa itse...
Ja täällä istuu Chatti!
(Menee tämän luo)
Kulta, mitä kuuluu? Ei ketään kotona. Autiolta vaikuttaa. Viimeiset sanat
on räitty ulos, ja hän on vetäytynyt vinttiin pitämään joogaa kuolleille.
Tulevasta viis! Täältä lampsii kirjallisuus! Joukkoja johtaa Marttyyri-koninsa
selästä itse kenraali Katti!
(Yleisölle, anteeksipyydellen)
Tulevaisuus, tiedän, hitsi… tulevaisuus olette te! Chatti on ehkä loukannut
teitä tahtomattaan. Mutta ei hän tahallaan! Nähkääs, hän on taiteilija.
Taiteilija tarvii aina välittäjän, meedion, selittäjän kertomaan mitä hän
tarkoittaa. Mitä oli tarkoitus sanoa, ei mitä sanottiin – siinä on ero taiteen
ja elämän välillä. Mikä lasketaan. No jaa, sen takia mä oon täällä: Robert
Lovelorn ilmoittautuu palvelukseen!
(Lyö kantansa yhteen, tekee kunniaa)
Ois niin siistiä istua pylvään päässä ja sekoilla. Niinku Nim Simpanssi:
»Kerro meille, oi apina, mikä on oikein, mikä väärin?» Antaa alitajunnalle
valta: vittu saatana perkele. Mutta elämä ei mee niin. Jonkun täytyy hankkia
katto pään päälle, hoitaa meille voita leivälle. Ymmärrättekö yskän? Niinpä
löysin unelmatyöni: opettaa pöytätapoja koirille. Paholaisen piski ei vain
kuuntele.
(Osoittaa Wessonia)
Kattokaa ny sitä!
(Hän kääntää pyörätuolia niin, että Wesson on kasvotusten yleisön kanssa.)
Samin poika käy jaakopinpainia tuolla taustalla. Siinä lajissa ihmishenki
on halpa. Jos hän saisi tähän väliin pari sanaa, hän ei muuta pyytäisi –
Teiltä, rakkaat maailmankansalaiset – kuin rahaa. Ei rahaa, rauhaa! Ja ehkä
pikkiriikkisen hetken hiljaisuutta, että hetken, luotijunan lailla ohikiitävän
hetken verran kunnioittaisitte huomattavan, merkittävän lahjakkuuden poismenoa.
Hänen muistonsa, se elää. Mikä runoilija! Siinä se nyt istuu kuin tatti eikä
muuta voi.
Apt
Katti?
For
Hä?
Apt
Sanoit jotain sinne päin. Hetki sitten: Katti, kat. Kati...? Ei hän, ei
variksenpelätti. Et ymmärrä.
(Jauhaa leukojaan kuin söisi purkkaa)
Catha edulis, khat: käyttö sallittu
ankarimmissakin piireissä, ei tietenkään täällä. Onk sul yhtää päällä?
For
Ei ole hajuakaan, mistä puhut.
Apt
Löytyykö vauhtia? Sen sä tiedät?
For
Sen mä tiedän! Ei löydy vauhtia, ei.
Apt
Emmä aatellukkaa. Halusin vain varmistaa.
For
Aha.
Apt
Varmistaa, tiiäkkö, että noudatat lakia ja tällee näin, jiiäne.
For
Aina. Voit luottaa siihen.
Apt
Hieno homma. Ei ole muuta jumalaa kuin Laalaa ja Muhis on sen mesintseri.
(Apteekkari on hakenut portaikon alta tyhjän salkun ja köntin muovailuvahaa. Miehet
alkavat täyttää salkkua nauloilla.)
For
Muhis on mikä?
Apt
Jenkit on vihollinen. Sovellus, tiiät sä? Mesin, messin... tttssss... zö?
For
Lukeeko Kirjassa niin?
Apt
Joo, tai Hadithissa. Hadith, se
on Sovelluksen teot ja sanonnat...
For
Ja miten se menee arabiaks?
(Apteekkari sulkee salkun ja ravistelee sitä. Hän palauttaa salkun lattialle, avaa
sen ja kaksikko jatkaa työtään.)
Apt
Vitustako minä tiiän? Tuskin löytyy arabiasta mitään »sovellusta».
For
Varmana löytyy, nykyään. Hei, Abu! Kuule, otahan selvää!
Apt
Otan, herra! Heti kun vaan pääsen täältä.
For
Poika, sä et pääse täältä ikinä.
Apt
Tiedän.
For
Et sun rikosrekisterillä, jonka mittaamiseen ei kädet riitä.
Apt
Mutta... jos jumala suo... inshallah. Hei, mä tiesin sen arabiaks!
For
Joudut suoraan helvettiin kun kutsuit häntä, sitä, rauha keisarille,
kenelle se kuuluu, kuka lienee, mörkö? Niin joudut helvettiin siitä hyvästä kun
sanoit et se on sovellus.
Apt
Kymmenen pistettä! Tosi hauskaa. Todella. Sä oot terävä kaveri.
For
Neekeri.
Apt
Älä alota! Mä sanon!
For
Hendrix oli, Jeesus oli, Jackson Pollockkin oli.
(Osoittaa Wessonia)
Hänen sanojaan, ei minun. »Neekeri»! Rouvamme on rasisti.
Apt
Tästä huolimatta... ei, unohda.
For
Kerro vaan.
Apt
Aattelin et ois kiva kokeilla…!
For
Vetää kamaa, vai?
Apt
EI! Haluisin suorittaa tieteellisen kokeen! Kuten olin sanomassa ja… on
semmonen ohje, muistisääntö.
For
Mä en noista säännöistä niin.
Apt
Kolmen t:n ohje!
For
Mikä?
Apt
Verkkaan viikkaan viittaan. Sen viimisen voi unohtaa. Ihan yliarvostettua
touhua, viittaaminen.
For
Yrität sä nyt sanoa...
Apt
Niin kelasin vaan et viikkaamist ois ollu kiva joskus koklata. Ku tost
khatista kuitenni o ihan hyvii kokemuksii, mulla. Pelkästää positiivist
sanottavaa, yksinomaa.
For
Kolmen v:n ohje? Vai t:n?
Apt
Teen, teen. Mähä sanoin! Teen. Verkkaan...
(Apteekkari käy puoli-istuvaan haara-asentoon ja heilauttaa takalistoaan kerran
pari ylöspäin.)
For
Just.
(Apteekkari sulkee toisen sieraimensa ja vetää voimallisesti henkeä toisen kautta.)
Apt
Viikkaan?
For
Ja viittaan.
(Apteekkari on näpräävinään kännykkää.)
Apt
Typerää touhua se viittaaminen. Kaikki tekee sitä tätä nykyä. Mutta viikata
mä haluisin vielä kerran.
For
En usko että se toimii, viikkaaminen, kun me ollaan kuolleita ja tällee
näin.
Apt
Ja mitä meidän sit pitäis tehdä? Iankaikkisesti, aa...pinen?
For
Ehkä me voidaan opiskella.
Apt
No tää ei nyt näytä varsinaisesti, et ei oo mikään Camp Bucca, tää.
For
Mikä?
(Seuraavassa ilmestyy tekstiruutuja, jotka
hetken hehkuttuaan katoavat.)
Camp
Bucca—Logistiikan keskus Irakissa, Joidenkin lähteiden mukaan Isis-yliopisto.
Profeetta Abu Mohammad al-Golani vietti siellä jonkin aikaa askeesissa.
(Apteekkari sulkee salkun. Hän kiipeää portaat salkku
kädessä ja jättää sen ylätasanteelle oviaukon eteen.)
Apt
Mä en opi vittujakaan teijän kaheleitten kanssa.
For
Et ehkä vittuja mutta…
Apt
(Laskeutuu portaita, pysähtyy)
Se on sanonta! Vitun hintti siinä...
For
Me voidaan pitää anatomian oppitunti.
Abu
Mohammad al-Golani on entisen Syyrian al-Qaida-jaoston johtaja. Ryhmä on
omavarainen tätä nykyä.
Apt
Voidaan vai?
(Forlorn nyökkää. Hän lähestyy Apteekkaria hymyillen viekoittelevasti. Wesson keskeyttää kohtauksen purkauksellaan.)
Wes
Tohtori Tulppaanin anatomiaa!
For
Kenen?
Nim
Chimpsky sanoo, että se on hevonkukkua. Kai, tai, luultavasti.
Apt
Musta leski tuli tolkkuihinsa.
For
Kulta, sä heräsit!
Wes
Mä en oo sun kulta!
Apt
Miten ois mussukka avannepussukka?
(Forlorn on siirtynyt Wessonin luo. Hän nostaa hellästi tyynynliinan
tämän pään päältä. Apteekkari laskeutuu loput portaat alla päin.)
Jabhat
Fateh al-Sham on viimeisin nimitys, jota Golanin ryhmä käyttää. Se loi
maineensa nimellä Nusran rintama.
For
Miten menee?
Apt
Riisukaa, nussikaa. Älkää antako mun häiritä.
(Booting tulee oviaukosta portaiden yläpäässä. Hän astelee edestakaisin
tasanteella. Muut eivät halua katsoa häneen. Booting vaikuttaa hyvin kiukkuiselta.)
Cashmir
Booting kusee housuunsa joka kerta kun vain ajatteleekin al-Nusraa.
(Booting nappaa salkun ja menee sama tietä kuin tulikin. Muut voivat taas
hengittää.)
Wes
Taideteos, se on, ihme! Tohtori Tulppaani, tekijä hollantilainen. Len...
len.
For
Lentävä?
(Wesson nyökkää.)
Apt
Lentävä hollantilainen?
(Naurahtaa)
Huomattava lahjakkuus? Ei. Runoilija? Ei. Sekasin ko seinäkello – kymmenen
pistettä! Vastaus on oikein!
For
Tuki törkynen turpas!
Apt
Mun turpa on törkynen? Siis mun vai? Voitko lopettaa? Munanimijä! Sitä
paitsi, hei, herra Unborn – hän ei ole kuollut. Sinä oot. Minä oon. Me
ollaan, hän ei. Hänellä on vielä mahdollisuus päästä täältä pois, jonain
päivänä.
For
Ja meillä on…?
Apt
Meillä on töitä.
For
Jeesus.
Apt
Hän ei voi auttaa, hän on vainaa. Mistah
Jesus, he dead! Eli muistele menemään, anna palaa, vietä vaikka hiljainen
vuosisata mun puolesta, mutta älä esitä että teet sen hänen takia. Kyse on
sinusta, jälleen kerran!
For
En mä oo koskaan väittäny.
Apt
Et oo väittäny mitä?
For
Et mä oisin runoilija.
Apt
Niinhän sä luulet. Muistuuko mieleen viimeiset päiväsi maan päällä? Et
voinu enää ottaa kuvia? Etkö tehnyt omaa allekirjoitustasi samalle paperille
yhä uudestaan ja uudestaan ja uudestaan?
For
Sairaalassa, joo... Bostonissa! Mistä sä, miten sä…?
Apt
(Hellästi)
Me ollaan Bostonissa, vitun vajakki.
For
Ollaanko? No niinpä ollaan! Mistä sä tiesit?
Apt
Sun omakätinen allekirjoitus, siinä oli sulle runoutta riittämiin! Olen
vakooja, tiedän kaiken.
(Forlorn vetää tyynyliinan päähänsä.)
For
Mä oon ihan hukassa.
Apt
Ota iisisti, veli! Ei soo niin vakavaa! Ehkä me herättiin vaan vähän
väärällä jalalla tähän päivään. Touhu lähti käsistä. Yritetään uudestaan, eiks
je?
(Forlorn nyökkää. Seuraavan aikana hän riisuu tyynyliinan hyvin hitaasti.)
Hyvä yleisö! Mitä täällä tänään näette, mikään siitä ei ole totta. Ensi
alkuun, mutta siitä tulee totta, me teemme siitä totta. Sillä tämä on meidän
metodi. Sillä on nimikin, dokumenttiteatteri, ja kuka on sen pioneeri? Ette ole
kuullut uutista? Ei ole kuin yksi jumala, Laalaa, ja Susanna on sen profeetta!
Mitä tahansa sylki suuhun tuo, se on totta, me näimme sen unessa. Sillä on
ilmoitettu, jumalalta kävi käsky. Laittakaa lompakot taskuun, pankkikortit
pois! Lasku tulee postissa. Se maksetaan vuosien saatossa, osamaksulla. Summa
on hirveä, mutta lopulta näette valon. Teillä on katto päänne päällä. Teistä
jää jälki, muisto lapsille, lastenlapsille: katto ja lattia. Seinät saakoot
hoitaa itse. Mitä tahansa paitsi pilvilinna, niin yleisö aina sanoo prosessin
päätteeksi. Allahu Akbar! Niin jengi sanoo myös, aina. Älkää pelätkö! Ei se
satu. Emme näytä raakuuksia. Esitys ei ole synkkä eikä masentava, päinvastoin!
Se on, on...
For
Yhtä juhlaa?
Apt
Nimenomaan. Jotkut sanoo sitä ihmeeksi, toiset taikatempuksi. Mitä väliä
mikä se on, kunhan se toimii. Ja jokaisen kunnon tempun ensimmäinen vaihe on
kattaus.
For
Kattaus? Kuka niin sano, Susanna?
Apt
Aika lähellä. Springsteen.
For
Ahaa, ymmärrän. Tapaamme lihapatojen äärellä. Ja pääruoka, se olemme me!
Tämä on ansa! Juoskaa! Pelastukoon ken…
(Parilla sulavalla liikkeellä Apteekkari on ottanut mattoveitsen povestaan ja viiltänyt Forlornilta kurkun auki.)
… voi.
(Forlorn kohottaa käden kurkulle ja kaatuu selälleen.)
Apt
Esirippu. Aplodit. Nonni! Nouse ylös sieltä!
(Forlorn tottelee.)
For
Kun kaadut kanveesin, nouse ylös vaan heti.
Apt
Usko itsees. Jatka taistelua.
For
Ikinä ei saa luovuttaa.
Apt
Ei ennenkö haudassa.
For
Jos sillonkaan.
Apt
Ei sillonkaan.
For
Mutta missä veri?
Apt
Mähä sanoin. Se on temppu.
Wes
(Kuuluvasti)
Musta ois, musta.
Apt
Ole hyvä vain. Jatka, ole ystävällinen.
Wes
Ois voinu... musta.
Apt
Se kohta kävi selväksi, kiitos. On aika siirtyä eteenpäin! SEURAAVA. Me me
me me me me mee!
For
Ei se pysty! Eksä nää?
Apt
Ei pysty.
For
Ei se pysty menemään, »siirtymään eteenpäin».
Apt
Ei pysty. Ai miksei?
Wes
Tulla, ois voinu, musta.
Apt
Hänestä ois voinu, oli aivan hilkulla ettei. Mut kun ei. Uusi musta. Hän
olikin vanha.
For
Kadulla tulee vastaan kaunis, hyvin perinteisen
kauneuskäsityksen mukainen, puoleensavetävä olento.
Apt
Tämän tarinan mä tunnen.
For
Huomaatko? Hän ei koskaan katso kohti. Saati silmiin.
Apt
En oo kyl koskaan huomannu tota, täytyy myöntää.
For
Hänellä on yksi ilme, aina se sama. Hän on haistanut
koiranpaskan. Se on tarttunu sun kengänpohjaan.
(Apteekkari tarkastaa kummankin kenkänsä pohjan.)
Hänelle sinä ja koiranpaska olette yksi ja sama – sen näkee olion ilmeestä.
Olet hänelle koiranpaska, mikäli ylipäänsä olet. Ja tästä elämyksestä alkaa
hengellinen kilvoittelu: kuvataide, kirjallisuus, elokuva. Kaiken takana on
halu todistaa, ettet ole koiranpaska. Jos et ole kaunis, voit aina olla
kuolematon. Paljon iloa siitä meillekin on koitunut.
Wes
Musta ois voinu tulla jotain!
Apt
No niin ois voinu jokaisesta.
For
Me synnyimme kuolemaan. Siinä ei yksi kohtalo paljoa paina.
Apt
(Laulaa säveleen »Fairytale of New York»)
Kun sinut näin, mä
tyhjän päälle jäin...
For
Synnyimme kuolemaan, eikä kuolema sitä katkaise.
Apt
(Yhä laulaen samaa sävelmää)
Me tyhjyys
täytettiin, mentiin eteenpäin...
For
Eikö kuoleman ole valta?
Apt
(Laulaen yhä)
Voiko jatkaa näin,
jaksaako selvin päin,
mä mietin, kun
karvojasi kahviin räin.
For
Eikä kuoleman ole valta!
Apt
(Laulaa)
Ja Nykin poliisin
kuoropojat
veti Hoosiannaa,
ja kellot soi sulle
ja mulle
joulun sanomaa.
For
(Wessonille)
Kato ny mitä sä teit.
Wes
En mitään! Sehän se ongelma on. Kun musta ois voinu tulla...
Apt
Aikuinen nainen.
Wes
Musta ois voinu tulla jotain!
For
Mitä tarkoitat? Tulla jotain, joku toinen, vai…?
Apt
Vai ei kukaan.
For
Kumpi? Mieti tarkkaan nyt.
Apt
Yritä olla ei-kukaan.
For
Yritä pois.
Apt
Hitsi!
For
Se on rankkaa. Ja silti, jengi tuolla tekee sitä kaiket päivät, kellon
ympäri.
Apt
24/7.
For
Mitä?
Apt
Sanonta.
Ei mitään. Unohda.
For
Sen teen. Missä mä olin? Haa, siinä sulle kunnianhimoa: unelmoida olevansa
ei-kukaan! Kadunmies, kansan ääni, kuten aina sanon…
(Napsuttaa sormiaan)
Kaveri joka sokaisi sen kykloopin! Mikä sen nimi oli? Siihen pyrkivät
aikamme hiljaiset sankarit joka jumalan päivä, satoi tulta tai tulikiveä tai
märkiä rättejä, sen eteen tekevät töitä... eivät sen kykloopin. Ne haluaa
murhata sen kykloopin.
Apt
Hattu päästä, kun heistä on puhe!
(Apteekkari riisuu kipansa, laittaa veitsen sen sisään ja pudottaa päähineen jalkojensa
juureen.)
For
Tarve olla joku sen sijaan...
(Miehet hymyilevät, pudistavat päätään.)
Apt
Vitsi. Ihan tosi!
For
Se vasta on pilvilinna!
Apt
Kelaa.
For
Jos joku ylipäänsä on.
Apt
Jotain josta pennut ehkä unelmoi. Jos ne ylipäänsä unelmoi.
For
Oopiumia kansalle. Mutta: palatkaamme aiheeseen…
Apt
Päivänpolttavaan teemaan.
For
... joka on teidän, neiti Wessonin tulevaisuus.
Apt
Hei, tulevaisuus on teidän! Sanokaa vain sana, se toteutuu. Unelmien
täyttymys!
For
Kun luin tietonne, täytyy sanoa, melkein mykistyin.
Apt
Minä myös.
For
Se itsepintaisuus, peräänantamattomuus, sisu!
Apt
Juku.
For
Etten paremmin sano.
Apt
Juku! Juku...
(Hämmentyy)
Unelmien täyttymys!
For
Sä sanoit sen jo.
Apt
Sori, sori…
For
Kuka kaipaa huumevalistusta, kun meillä on Abu? Varoittava esimerkki numero
yksi.
Apt
Sä haluut jotain uutta, omaa.
For
Mielellään kiitos. Iha älyttömän tylsää, kun joutuu yksin keksii kaikki
repliikit.
Apt
Okei, kuuntele. »Kelaa, a, a, aa! Anna kaikkesi ja enemmän – sodalle,
kostolle, kauhulle. Sielujen sympatia ei riitä. Käännytään kuin puukko
haavassa. Kaikki, kaikki tasavallat maan ja taivaan väliltä – jääkää
historiaan! Valtiomiehet... rykmentit... siirtokunnat, kansat! Me ollaan
kurkkua myöten täynnä teitä! Riittää! Eurooppa, Aasia, Amerikka – kadotkaa!
Veri, veri on kultainen liekki. Kuka ruokkisi raivostuneen roihun pyörrettä,
ellemme me, veljet ja sisaret, kaltaiseni? Veljet ja...»
(Tauko.)
Wes
Oliko... ihan omaako tuotantoa oli?
(Apteekkari nyökkää kainosti.)
For
Mitäs luulet? Miltä kuulosti?
Wes
Tutulta. Olet runoilija? Oi kun kiva! Oot sä kauan kirjotellu?
Apt
(Nyökkää)
Viime yönä alotin.
Wes
Viime yönä? Ja heti tuli noin valmista!
For
Meillä päin toi aika on aika suhteellinen käsite.
Wes
Poikahan on luonnonlahjakkuus! Hiomaton timantti!
(Taustalle ilmestyy kuva nuoresta, hyvin
yrmeästä Arthur Rimbaud’sta.)
Apt
Ne sanat vaan tuli! Kuin joku toinen ois kuljettanu kynää paperilla…
(Wesson nyökyttää päätään, katsoo haaveillen Apteekkaria.)
Wes
Alkemisti, erakko ja Butaanin suunnattomat, traagiset vuoret...
For
Palattaisko pikku hiljaa aiheeseen?
(Lumous haihtuu. Rimbaud’n kuva katoaa.)
Apt
Ei mitään. Olen täällä, olen yhä täällä!
Wes
Tuota, kirjallisuus ei toimi niin. Ei se ole mikään taikasauva, joka
loihtii ankean ympäristön saduksi.
Apt
Mikä sitten on?
Wes
Anteeks?
Apt
Mikä on sitten se taikasauva?
Wes
Politiikka?
For
Terrori.
(Kattotuulettimen ääni alkaa kuulua äkkiä,
voimistuu nopeasti. Forlorn pelastaa lattialta kipan ja veitsen. Salkku
putoaa keskelle näyttämöä. Se on sama, jonka dementtiduo täytti hetki sitten.
Miehet katsovat työnsä tulosta pettyneinä.)
Wes
Tohtori Tulppaanin anatomian oppitunti!
For
Taas?
Apt
Kenen?
Wes
Mä luin siitä jostain. Kun valistus näyttää todelliset kasvonsa, näyttää
kuoleman. Tiede, ihmisjärki, mihin sitä käytetään...
For
Palattaisko aiheeseen?
Apt
Neiti Wesson, valitkaa henkilö.
For
Ei vielä!
Apt
Kuka tahansa käy. Ei kuka tahansa, sen täytyy olla joku jota katsotte
ylöspäin, ihailette. Kenelle soisitte suurimman arvonimen, kuka ansaitsee
korkeimman kaiun? Teidän korvissanne tai tälleen, näin?
Wes
(Sormi pystyssä)
Mä tiedän.
Apt
Takbir! Älä kerro vielä. Hän on, tämä henkilö olkoon toteemieläimenne.
Sillä erotuksella tietty, että se ei ole eläin – toivon mukaan ainakaan – vaan
ihminen, vähän niinkö John Merrick.
For
Kuka?
Wes
(Nousee seisomaan)
Bob
Dylan.
Apt
Michael
Jackson.
For
Tä?
Apt
Elefanttimies.
Wes
(Laulaa narisevalla äänellä säveleen »A Hard
Rain’s Gonna Fall»)
Sudet tassutti
päiväkodin pihalla.
Ja tyhjä maantie
puski timanttia,
paljas oksa tippui
verta
ja paljas... tippui
verta.
(Wesson unohtaa sanat. Yleisö on mykistynyt.)
Anteeksi. Anteeksi! Voinko...?
Apt
Et.
For
Joo, samaa mieltä. Ikävä kyllä ei käy.
Wes
Olen niin hermona! Voidaanko ottaa uudestaan?
Apt
Ei.
For
Ei.
Wes
Kiitos. Kiitos!
Sudet tassutti
päiväkodin pihalla,
tyhjä maantie puski
timanttia,
ja paljas peppu tiputti
verta
ja kundit oli
kahleissa SM-vermeissä
yks roikku tikkaissa
nahkahuppu päässä
ja eliitin bileissä
ne nieli kielensä
ja pennuilla oli
aseet ja luvut käsissä.
Lunta, vettä, räntää
– vettä ja räntää tämä tietää.
For
Ei. Dylan ei käy.
Wes
Miksei?
For
Liian helppo, ilmeinen. Hänet palkittiin jo. Vaikka äskeinen kyllä teki sen
tyhjäksi. Yritä uudelleen.
Wes
(Vimmoissaan)
Mikä sä oot päättämään mun puolesta?
For
Mä oon käyny läpi ton aivan saman. Ja hänkin on, Abukin on, mikäli se nyt
on hänen nimensä tällä kertaa. Musabin isä Zarqawin kylästä, vai kuinka? Mun
mielestä, ja tämä on vaan mun mielipide, sun kohdalla on turhan aikaista alkaa
tähän, mutta...
Apt
Hei.
For
Nimenomaan. Mitä VÄLIÄ?
Apt
Kenet valita? Kuka kelpaa? Kuka kelpaa mulle?
For
Aivan sama! Kuka tahansa kelpaa – paitsi Dylan. Osoittaisi yksinomaan
äärimmäisen huonoa makua ja tilannetajua valita hänet. Joten Dylan on ulkona,
puh, pah, pelistä pois.
Wes
Maun diktatuuri.
For
Mao nyt ei liity tähän millään tavalla.
Apt
Ei tosiaan! Kuka?
Wes
Perustuslaki.
For
Eeeeeeeeeee.
Apt
Ei sekään.
For
Perus, mikä?
Apt
Kolmas palo, siitä seuraa elinkautinen. Tiedoksi vaan.
Wes
Mielipiteen, sananvapaus!
For
& Apt
MIKÄ?
Wes
Kuulkaas kaverit. Jokaisen ihmisen, YK:n paperissa lukee, että jokaisen
perusoikeuksiin kuuluu mielipiteen ja sananvapaus. Yhtymisen... ja nytkö niitä
ei enää ole, mulla? Minulta yksin on perusoikeudet viety? Miksi? Koska te
määräätte! Miettikää, miltä se ulospäin näyttää? Mitä se tekee teistä?
For
Lääkäreitä.
Apt
Tuomareita.
For
Papistoa.
Apt
Muurareita. Vapaa.
For
Oraakkeleita.
Wes
Fasisteja se teistä tekee, ei mitään muuta!
(Tauko.)
For
Hyvä, vie se pois.
Wes
Mun nimi on Chatti Wesson!
Apt
Vie se... minne?
Wes
Maailma ei unohda! Nämä ihmiset voi todistaa!
For
Saunan taa, aivan sama. Pois mun silmistä.
Wes
Ottakaa kuva! Tehkää video! Laillinen vastarinta…
For
Vie se sivuun ja yritä…
Wes
... nujerretaan väkivalloin!
For
… saada se…
Wes
JSN, joku!
For
… aa, vaikenemaan?
Apt
Vaikenemaan, hyvä. Millä?
(Forlorn levittää kätensä. Wessonin seuraavan puheen aikana Apteekkari poimii lattialta veitsen ja kipansa. Hän laittaa kipan päähänsä,
esittää veistä Forlornille ratkaisuna ongelmaan. Tämä pudistaa
päätään. Miehet käyvät pantomiimina keskustelun, jossa pohditaan eri keinoja
vaientaa Wesson. He päättävät turvautua lääketieteeseen.)
Wes
Nimeni on Nätti Wesson! Se on helppo muistaa. Smith and... se kivääri, ilman
vaan Smithiä tällä kertaa. Ja nätti, mähän olen, vaikka ite sanonkin. Nätti
Wesson, tai Chatti tai Rätti... minä olen, olenko? Hevon, hevon, hevon...
For
Ja laita sille huppu päähän, ettei se karkaa.
Apt
Selvä, pomo.
Wes
Hevonkukkua!
(Apteekkari ohjaa Wessonin hienotunteisesti pyörätuolin luo.)
Apt
Lepuutetaan vähän jalkoja.
(Apteekkari auttaa Wessonin pyörätuoliin istumaan.)
Päiväunten aika.
(Apteekkari peittää Wessonin pään tyynyliinalla. Forlorn huitaisee kädellään, riisuu lääkärintakkinsa. Apteekkari ja Wesson menevät vasemmalle.)
For
Huh! Eijo helppoa olla mies. Vielä vaikeampi on olla H.H. – hyvä homo,
kuten kaikki varmaan muistaa Pekka Haaviston haastattelusta vuonna yks ja kaks.
Timo Harakka ainakin muistaa: hän sai sen tehtyään kenkää. On ehkä hyvä, ettei
Pekasta tullut presidenttiä. Hullujenhuoneen johtaja ei saa kavahtaa
väkivaltaa. Väkivaltaa täytyy käyttää joskus, kunhan se tapahtuu kaikkien
parhaaksi. Yhteiseksi hyväksi. Kysykää vaikka PIRAn pojilta, provoilta. Meiltä
puuttuu tässä maailmantilanteessa semmonen järjestö joka oli periferian IRA...
Terroristi, terroristi, tuokaa hyvä terroristi! Taivaspaikka terroristista! Kun
taivas pursuaa pommeja, kaipaamme tekoja, emme iänikuisia puheita. Kaipaamme
kumouksellista sodankäyntiä. Kaipaamme, sanalla sanoen, kuningas Arttyyri
Sampoota.
(Käsi sydämellä)
Olen kaukaisen rodun edustaja: esi-isäni vaikuttivat Pohjoismaissa: he
lävistivät nahkansa ja joivat omaa vertaan.
(Nyrkki koholla)
Jos aiotte leikkiä natseja, me emme esitä teille juutalaista. Saatamme
tulla silmille. Mutta mitäpä minä siitä tietäisin tai mistään, ylipäänsä. En
koskaan lue muuta kuin hinttipornoa. Se on totta – Chatti sanoi niin, kirjoitti
niin, muistelmissaan. Vihaan pakaroitani on teoksen nimi. Kahmi lukuisia
palkintoja. Sinkosi tekijänsä eri lautakuntien eteen sieppaamaan toisten
palkinnot näiden nenän edestä. Mutta mitäpä siitä – minä on joku toinen.
(Ottaa housuntaskustaan taitellun paperin, avaa sen.)
On aika todistaa, että Chatti on väärässä. Aika lukea jotain muuta. On aika
lukea vihakirjeitä. Saatte sitä dokumenttia mitä kerjäsitte.
(Lukee)
»Hyvä kansanedustaja Kaveeraan: Mitä
sanotte Nina Leinosen teoksessa Silminnäkijät
esittämään väitteeseen, jonka mukaan ETYJin tarkkailijaryhmän venäläiset
jäsenet ilmoittavat rintamakäyntinsä jälkeen Ukrainan armeijan asemat Venäjälle
- joka puolestaan iskee mainittuihin asemiin heti tiedon saatuaan? Onko asiaa
tutkittu? Jollei ole, pitäisikö tutkia, pikimmiten?
(Wesson tulee vasemmalta. Hän liikkuu hyvin hitaasti, huojuen. Hänellä on tyhjä
Alepan kassi kädessään. Forlorn ei näe häntä vielä.)
Miksi tarkkailijaryhmiin ylipäänsä otetaan venäläisiä mukaan? Eivät he ole
ulkopuolisia tai puolueettomia – Äiti Venäjä käy sotaa Ukrainaa vastaan!
Ihmisiä kuolee tämän hyvin erikoisen järjestelyn seurauksena. Mielestäni Te
olette ETYJin puheenjohtajana siitä viime kädessä vastuussa. Ystävälisin
terveisin Patti Maasio.»
Wes
Paskaa! CIA:n juonia! Jenkkien pop... por-noa? Sosialisti, sosiaali...
For
Kulta!
Wes
Mä en o sun kulta!
For
Mikset? Mitä tapahtu?
Wes
Sä oot luken mun pos... sähkö? Sähkö...
For
Posteja?
Wes
Porsas! Sähköporsas!
For
Se on kyl jänis.
(Wesson ei kuuntele. Hän on avannut muovikassin,
kohottanut sen kasvoilleen. Hän vetää henkeä syvään. Laskee kassin autuas hymy
kasvoillaan.)
Wes
Ai mä RAKASTAN sähköpostin tuoksua aamulla!
For
Nyt on kylä ilta, mutta.
Wes
Se tuoksuu aivan VOITOLTA!
For
Mä en tiennykkää, et.
Wes
MITÄ?
For
En tienny että oot kiinnostunu politiikasta. Ukrainan tilanteesta... tai
siis, Itä...
Wes
Minä? En okka! Aivan sama, pitäkööt koko paskan!
For
Mutta sä sanoit...
Wes
Puhu ÄÄNEEN, ole hyvä!
For
Sanoit että mä oon lukenu sun posteja.
(Paperista)
Luin tän. Olikse sulta?
Wes
(Tuohtuu)
No ei to-dellakaan! Ei Tod Grundgreenkään sietäs tollasta ininää.
(Ottaa muovikassista paperin, jonka ojentaa Forlornille)
Mä puhuin tästä.
For
»Arvoisa johtoporras! Haluan kohdistaa oikeamielisen katseenne erään
alaisenne käytökseen ja ulkoiseen olemukseen. En käy työntekijää tässä
yksilöimään, mutta hiipparin habituskin on loukkaava, se on suorastaan
rasistinen. Rasvaletti on omittu fiftareilta, noilta Amerikan Yhdysvaltoja ja
menneen vuosisadan 50-lukua ihannoivilta, etelävaltioiden lippua liehuttavilta
kalvinklaanikavereilta; musta nahka, jota alaisenne niin ikään suosii, viittaa
Elviksen comebackiin vuonna 1968; ja Elviksen suhteesta vähemmistöihin ja
alaikäisiin en halua edes aloittaa. »
(Aluksi Wesson
elää tekstin mukana, nyökkäilee,
kohottaa nyrkkinsä. Pian hän väsyy ja käy selälleen makaamaan. Hän käyttää
muovikassia tyynynä. Hän käpertyy sikiöasentoon.)
»Mutta mikä tärkeintä, mikä hälyttävintä Meidän, Teidän, Kaikkien kannalta
on, että alaisenne käyttäytyi äärimmäisen tylysti, jopa vihamielisesti, kun
tiedustelin häneltä hyvin yksinkertaista asiaa. Nimittäin: Miksi päättötyöni –
tai mikä onkaan oikea termi, portfolioni – miksi esitelmäni aiheeksi ei kelpaa
Bob Dylan? MIKSEI? Perusteluja pikku fasisti ei alentunut esittämään, hän vain
tyrmäsi ehdotukseni puolihuolimattomasti, heikommalla kädellään. Pyydän, ei,
vaadin saada kuulla kantanne asiaan. Kunnioittavasti... P.S. Kaverin seksuaalinen
suuntautuneisuuskaan ei ole sieltä kaikkein suorimmasta päästä, mikäli
ymmärrätte mitä tarkoitan. Ette kysyneet, kerroin silti.»
(Valkea höyhen leijailee katosta. Niitä laskeutuu useampia.)
Sataa lunta. Naulat on loppu, ja vasarat.
Wes
Sähä sen tiiät. Juudas!
For
Minäkö?
(Wesson nyökkää, hamuaa muovipussia. Forlorn
ottaa häntä kädestä.)
Missä mennään, Nätti? Mitä tapahtu?
Wes
Ei mitään.
For
Mitä se anto sulle?
Wes
Jotai lääkettä. Se otti pillerin, mursi, hyppi sen päällä. Mitä lyödään
vetoo? Mä olin iha, et MITÄ se tekee. Pilleri on jauheena, tuhannen pillun
päreinä. Se sano: Vedä nenääs. Minähä vedin. Sit se anto tän kassin. Tällee
totuttelet työelämään, sano. Kävelet tällee. Hengittelet siihen. Nuuhkit sitä.
Ja sit se työns mut tänne.
For
Koskik...?
Wes
HÄ?
For
(Ylikorrektisti)
Koskiko hän sinuun?
(Tauko.)
Wes
Eipä juuri.
For
Eipä juuri?!
Wes
Hädin tuskin.
For
Mä tapan sen mulkun!
Wes
Älä...
For
Missä se on se veitsi? Mihin se runkku tunki sen? Veitsi, veitsi,
valtakunta...
(Oivaltaa kauhean mahdollisuuden)
Käyttikö se... sitä veistä... siinä teidän...
hädin-tuskin-eipä-juuri-mitään-hässäkässä?
(Wesson ei vastaa. Forlorn näkee tämän
myöntymisen merkkinä.)
Jeesus!
Wes
Mikä kysymys toi nyt oli?
For
Mihin tää maailma on menossa?
Wes
Ja mitä sitten, vaikka mitä? Ite sä et suostu koskemaan muhun edes
veitsellä!
For
Se ei johdu susta. Se johtuu minusta, ja sä tiedät sen.
Wes
(Nousee)
No, oli miten oli, mä oon ny terve. Mä oon vapaa.
For
Oot vai?
Wes
Ainut mitä multa enää pyydetään on pikku presentaatio, päättötyö ja sen
esittely.
For
Päättö...?
Wes
Prosessikuvaus, tän mun tointumis... toipumisprosessin kuvaus. Siinä pitäs
sitte samalla ylistää kuuluisia miehiä. Tai miestä... nainenkin käy mutta...
For
Ei...?
Wes
Ei Dylan. Aivan. Mä en ymmärrä, mitä teillon Dylania vastaan.
For
Inflaatio.
Wes
Fell…?
For
Ei!
In-in, in-in, in-in, inflaatio! Sen kokee mikä tahansa aines jota on jatkettu liian monta kertaa. Aine
menettää tehonsa, taikansa. Seurauksen on kupla. Ja kuplat, ne puhkeaa aina.
Mieluummin mä kaivaisin jotain tunnelia.
Wes
Tunnelia?
For
(Silmät sädehtien)
Jep.
Wes
Luulet sä olevas myyrä?
For
Jaska ei surffaa mutta taitaa tunnelit! Mä haluun sellaset kiikarit!
(Laittaa kädet kiikareiksi silmilleen)
Tiiät sä, yönäkösydeemit...
Wes
Kuka tässä hoitoa kaipaa, sinä vai minä?
For
Minä. Oon. Joku toinen. Kysy vaikka keltä! Kutsu poliisi, 112.
Wes
Aiot sä auttaa mua?
For
Missä?
Wes
Missä? Mun, mun... prosessikuvauksen
teossa, senkin päästäinen! Sen esityksen teossa, aiotko auttaa vai et?
For
Ai jaa joo. Totta kai. Totta kai, tietenki autan. Autan, autan, totta kai.
Wes
Mistä tota riemua, tarmoa oikein piisaa? Sut pitäis valjastaa
energiantuotantoon. Voi, Robert... jos sä oisit hetero!
For
Kukaan ei kait oo täydellinen, vai kuinka?
(He katsovat toisiaan. Kumpikaan ei liiku. Tim Buckleyn kappale
I Don’t Need It to Rain albumilta Live at
the Troubadur 1969. Forlorn ja Wesson esittävät tanssin, joka olkoon koreografia kuolleille. He palaavat
kappaleen päätteeksi lähtöasentoon. Valot himmenevät.)
Ensimmäinen osa päättyy tähän.
Jatkuu TÄÄLLÄ.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti