Ajatteletteko
ikinä, kun seuraatte tv-sarjaa, tuletteko ajatelleeksi, kuka päähenkilöiden luona
siivoaa?
House of Cards on pahin kaikista: kiiltäviä, tahrattomia pintoja
silmänkantamattomiin. Näihin kuviin mikä tahansa esine – sanotaan vaikka kirja –
jysähtää kuin Jumalan nyrkki.
Minun
oli Underwood-fanina alettava lakkoon. En kestänyt ristiriitaa ihanteen ja oman
todellisuuteni välillä, en kestänyt ainaista huonoa omatuntoa.
Ilahduin
siis kaksin verroin, kun olin saanut siivoustyön tehtyä ennen Sirin seuraavaa
vierailua. Korttitalon kolmas tuotantokausi, uudet jaksot olivat juuri tulleet
julki.
“Lue
ääneen. Ole kiltti.”
“Miksi?”
“Mä
haluan kuulla sen.”
Siri
heltyi. Hän oli hyvä lukija, ei pyydellyt ääntään anteeksi. Hän antoi tekstin
hengittää. Hyvä kun en alkanut itkeä.
“ʻKuvitellaan
diktatuuri. Ei ole vaikeaa, eihän? Kuvitellaan kyseisen valtion salainen
poliisi sieppaamaan Steven Spielberg ennen kuin tämä on aloittanut uransa.
Niillä resursseilla, jotka Spielbergillä on hirmuvallan alla käytössään, hän
luultavasti luo melko lailla vastaavan tuotannon kuin tässä todellisuudessa.
Hän välittää saman yleisinhimillisen viestin, vähän vain ankeammissa väreissä.
Ja sitten hän äkkiä loikkaa länteen. Spielberg on täysin valmis tekijä, hän
hallitsee tekniikan paremmin kuin kukaan muu. Mikä on ensimmäinen elokuva,
jonka hän tekee?’”
Neiti
kohotti katseensa vihosta, katsoi kysyvästi minuun.
“Mun
piti kattoa se”, sanoin. “Vaan ei helvetti, en mä kyenny.”
“Sä
et kattonu sitä?”
“Mä
oon nähny sen jo. Mutta levyssä oli vikaa. Totta puhuen se oli melko hyvä sillon
ekaa kertaa – kun ei nähny mitään.”
Neiti
heilautti vihkoa. “Mitä tää juttu mahtaa käsitellä?”
“Lue.”
Neiti
oli vaihtanut hiustensa väriä. Mieleeni oli tarttunut jostain rikosromaanista
ilmaus tahriintunut messinki – se sopi. Kehuin hänen uutta ilmettään.
Neidin
kaidat posket olivat punehtuneet.
“Kiitos.”
Hän kohotti taas vihkoa. “Anna mä luen. Mutta en ääneen.”
Levitin
käteni. “Tehkää hyvin.”
Hän luki vähän aikaa vakavan näköisenä ja hymähti.
“Tää
on hyvä: ʻMcQueen saarnaa suntiolle, joka on länsimaiden vasemmisto-oppositio.
Suntio kehuu saarnaa virkansa puolesta.’”
“Kumpikin
ikävystyy hengiltä.”
“ʻTulee Al Gorea ikävä’!”
“Alin
leffalla oli nimi, Epämiellyttävä totuus.”
“ʻTotuus
on aina epämiellyttävä aatteen silmissä.’”
Siri
laski vihon sohvalle ja rapsutti kissaa korvien välistä. Claymore makasi pää
neidin reidellä ja hurisi. Neiti katsoi ikkunasta ulos.
“Mä
en tiedä mihin sä pyrit”, hän sanoi. “Et meidän palstoille ainakaan.”
“Sä
et lukenu loppuun!”
Hän
katsoi minuun surullisin silmin.
“Mä
ymmärsin kyllä yskän.”
“Ei...
mun.”
Hän
nosti kissan etutassuista viereensä sohvalle.
“Kiva
että siivosit.” Hän nousi ja pudotti vihkon lattialle. “Ei mun takii ois
tarvinnu.”
Siri
oli jo kaukana ennen kuin ymmärsin mitä hän halusi sanoa.
Siivoa pääsi. Retku.
Päässäni pyöri siipiratas vanhan jokilaivan perässä.
Tiesin mitä se edusti. Kuoleman pyörä piiskasi vettä, pilli vihelsi, minä
halusin herätä.
Lääke alkaisi vaikuttaa pian. Mitä
siihen meni, puoli tuntia? Siinä ajassa ehtisi tapahtua hirveitä, ellen saisi
kurssia kääntymään.
Tämä uni ei tule todeksi, sanoin
varjolleni ja etsin kättä pitempää.
Ensimmäinen teos, joka kouraani
osui, oli Peter von Baghin muistelmat. Pidin kirjan kannesta. Avasin kohdan,
johon olin joululomalla jäänyt. Bagh kertoi aloittaneensa Kalevan elokuva-arvostelijana
16 vuoden kypsässä iässä. Olin vaivaiset kolme vuosikymmentä jäljessä. En ollut
saanut ensimmäistäkään juttua läpi.
Kirjoittajan
ilmaisema syvä halveksunta pyhiä instituutioita, Helsingin Sanomia ja
yliopistoa kohtaan oli alun alkaen ilahduttanut minua suuresti, mutta pian kertoja
itse näyttäytyi jälleen yhtenä huippulahjakkuutena, joita maamme kipeästi
tarvitsi ja jotka se vääjäämättä nujersi.
Minulle
hän edusti amerikkalaista unelmaa, Peter vitun Pania. Silti tekstin rupatteleva
tyyli mahdollisti sen, että kirjoittajalle saattoi väittää vastaan. Röyhkeät
heitot nostattivat odotuksia: Mitä seuraavaksi? Humanistin viitan alta pisti
esiin pukinsorkka.
Olin
nähnyt aavistuksen von Baghin tästä puolesta kerran aiemmin, kun Ateneumissa
esitettiin keskitysleirejä käsitellyt tv-sarja. Taisin katsoa ohjelmasarjan
ensimmäisen jakson. Leireiltä selvinneet kertoivat Puolan pelloilla elämästään.
Sarjaa paremmin mieleeni jäi Peter von Baghin alustus. Hän vertasi päivän
ohjelmaa Schindlerin listaan, Steven Spielbergin hittielokuvaan. Hän puhui
kahdesta erilaisesta lähestymistavasta. Toista hän luonnehti sosiaalipornoksi:
Ihmisten kärsimykset myytiin yleisölle, karmeat yksityiskohdat tiiviisti
pakattuina. Sokki seurasi toista siihen tahtiin, ettei kukaan jaksanut enää
järkyttyä.
Toinen
tapa oli kunnioittaa yksilön ainutlaatuista kokemusta, antaa hänen kertoa itse.
Samalla totesimme, että kyseinen kokemus oli mahdotonta jakaa yleisön kanssa.
Siitä saattoi nähdä viitteitä, aavistuksia, ei muuta. Totuus oli suuri
mysteeri.
Peter
von Baghia oli kiittäminen siitä, etten ollut koskaan kyennyt katsomaan
Schindlerin listaa läpi. Suhteeni Pelastakaa sotamies Ryaniin oli ollut, mikäli
mahdollista, vielä huonompi.
Ahmin
muistelmia kuin älylliseen aliravitsemukseen kuoleva, kunnes yksi virke pakotti
pysähtymään, laskemaan kirjan käsistäni.
Kun
ihminen puhuu elokuvasta, hän on itse asiassa psykoanalyysissä.
Hain
läppärin vaatekaapista. Onnelliset eläkepäivät saisivat odottaa. Olin
paljastanut liikaa, kaivanut oman kuoppani. En ollut siihen valmis vielä. Se
siitä, tästäkin oli opittu jotain.
Elokuva
oli kuin ebola. Suhteestamme muodostuisi jatkossa tyystin akateeminen.
Ja
seuraavan juttuni lähettäisin Sarastukseen.
Elokuva oli kuin ebola. Suhteestamme kehkeytyisi tyystin akateeminen. |
Kertojan oli tarkoitus saada aikaan analyysi Steve McQueenin (ei se näyttelijä) elokuvasta HUNGER.
VastaaPoista