Eli syksystä jouluun. Oliko tää se jäbä? Traagista, koskettavaa. Tänä päivänä kaikista mahdollisista (1), nyt ei sovi räkiä kattoon ja katsoa leffaa (ellei elokuva ole Pakkasvirran Runoilija ja muusa).
Vuodessa on 364
päivää, joina voit olla kuin ellun kana, toimia kuten tahdot. Runon ja suven,
Eino Leinon päivä on tapana käyttää itsetutkisteluun. Sanassa on
kolme t-kirjainta – tarkoitus ei ole tukistella itseään, yksinomaan ainakaan,
vaan kaivella, penkoa syntyjä syviä.
Tänään on aikaa
unelmille! Olihan päivänsankarikin pahamaineinen taivaanrannanmaalari.
*
* *
*
*
*
____TAIVAANRANTA____
Jos toistan
itseäni tai kuuluisampia alan harrastajia, pyydän mitä nöyrimmin anteeksi.
Kysyn silti. Haluatko kirjailijaksi?
Kirjoittaminen,
sehän on skene, jossa sisältöä tuotetaan miltei analogisesti, kuten keskiajalla
tai muinoin ikään. No mikä ettei, vastaat innokkaana. Hypätään puikkoihin, ei
tässä nyt juuri ole muutakaan. Kun k-juttu on alta pois, saamme varmaan taas
räkiä kattoon ja katsoa leffaa?
No hei, totta kai
saatte.
Hetki vielä. Ennen
kuin hyökkäätte tuotantolaitostenne, sis.generaattoreiden kimppuun – tiedän
että palatte halusta päästä naputtelemaan – yksi asia on paras hoitaa jaloista
kuleksimasta.
Markkinastrategia. Mitä ollaan myymässä ja kenelle?
K-juttua – niille, ketä se kiinnostaa. Hyvin vastattu. Entä miten tämä
nimenomainen, sinun k-juttusi tulee erottumaan muista?
Harot hiuksiasi ja
vastaat: Sille kai luodaan tavaramerkki. Rekisteröity... tai joku.
Loistavaa!
Teoksella on oltava nimi, aivan kuin lapsellakin. Ja liioittelematta,
teoshan on lapsesi...
Ja tässä
tehtävässä minä voin olla avuksi! (Nimenannossa, en lapsenteossa.) Tulen juuri
Akateemisesta kirjakaupasta ja kuulkaa, näin siellä IHMEITÄ. Haistelin samalla
uusia tuulia. K-jutussa on äärimmäisen tärkeää pysyä ajan hermolla. Siksi
kehotan peesaamaan seuraavia huippuajankohtaisia trendejä, kun valitset
teokselle(si) nimen.
1. Päähenkilön
nimi ja jotain. Tämä suosittu käyttöalusta antaa potentiaaliselle ostajalle
vahvan vaikutelman tietystä ajasta ja paikasta, historiallisesta tilanteesta;
nyt ei jaaritella yleisellä tasolla, vaan pureudutaan yksityiskohtiin. Luvassa
on takuulla jotain tunteisiin vetoavaa, tarjolla on merkityksiä. Niiden
perässähän k-jutun harrastajat aina juoksevat. Esimerkki: HUHUT HARRY QUEBERTIN
TAPAUKSESTA.
2. Käytä
sanaa (tai päätettä) me. Tämä on näppärä keino sulkea ovet
asiakkaan takana. Mistä asiakas on tullut, se kadonnut. On vain tässä ja nyt.
Asiakas asuu Batesin majoituspalveluita tarjoavan perheyrityksen vieraana, eikä
hänellä ole toivoakaan poispääsystä, ellei ensin osta kirjaa ja mahdollisesti
lue sitä. Sana »kaikki» kannattaa tunkea otsikkoon myös, mikäli mahtuu. Päinvastoin
kuin kohdassa 1, tässä luodaan puitteet esittää universaaleja, koko ihmiskuntaa
koskevia totuuksia. Esimerkkejä: KAIKKI SE VALO JONKA NÄEMME; OLEMME IHAN OK.
(Huomatkaa, minkä
tilaisuuden asiakaspohjan laajentamiseen jälkimmäisen tuotteen myyjä on laiminlyönyt,
kun on jättänyt kaiken pois sanojen »olemme» ja »ihan» välistä.)
3.
Yhdysvaltain maantiede. Tämä kohta ei kaipaa perusteluja. Kuuntele itse:
DULUTH; FLINT; CHAPPAQUIDDICK; N. CAROLINA; S. CAROLINA; DISTRCT OF COLUMBIA. USAn kohdalla ei ole väliä, onko
kyseessä osavaltio vai kaupunki. Kotimaisia paikannimiä käytettäessä – jos
haluat korostaa tuotteen taskunlämmintä kotikutoisuutta – en suosittele
valitsemaan läänien nimiä: KOSKENKORVA, KLAUKKALA, KEURUU; ei
Varsinais-Suomen lääni.
Lopuksi tarjoan
yritykseni noudattaa omaa ohjettani, missä karkeasti epäonnistuin. Vrt. kohtaan
1.
Viimeisin vaatimaton tekeleeni - ei, vaan siitä annetttava
alennus! Jonka saa hankiessa teoksen alla olevasta linkistä.
|
__________€
Hinta on huokea,
eikö?
VIITTEET
(1) … maailmoista?
Riikka Pulkkinen? Paavo Westerberg, joku!
Turha huudella. Edes Mark Everettin iskä itse ei ymmärtänyt asiaa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti