(Inside me, it was...)

6.7.2017

Tulkoon teksti


Eli syksystä jouluun. Oliko tää se jäbä? Traagista, koskettavaa. Tänä päivänä kaikista mahdollisista (1), nyt ei sovi räkiä kattoon ja katsoa leffaa (ellei elokuva ole Pakkasvirran Runoilija ja muusa).

Vuodessa on 364 päivää, joina voit olla kuin ellun kana, toimia kuten tahdot. Runon ja suven, Eino Leinon päivä on tapana käyttää itsetutkisteluun. Sanassa on kolme t-kirjainta – tarkoitus ei ole tukistella itseään, yksinomaan ainakaan, vaan kaivella, penkoa syntyjä syviä.

Tänään on aikaa unelmille! Olihan päivänsankarikin pahamaineinen taivaanrannanmaalari.


*   *   *
*   *
*
____TAIVAANRANTA____


Jos toistan itseäni tai kuuluisampia alan harrastajia, pyydän mitä nöyrimmin anteeksi. Kysyn silti. Haluatko kirjailijaksi?

Kirjoittaminen, sehän on skene, jossa sisältöä tuotetaan miltei analogisesti, kuten keskiajalla tai muinoin ikään. No mikä ettei, vastaat innokkaana. Hypätään puikkoihin, ei tässä nyt juuri ole muutakaan. Kun k-juttu on alta pois, saamme varmaan taas räkiä kattoon ja katsoa leffaa?

No hei, totta kai saatte.

Hetki vielä. Ennen kuin hyökkäätte tuotantolaitostenne, sis.generaattoreiden kimppuun – tiedän että palatte halusta päästä naputtelemaan – yksi asia on paras hoitaa jaloista kuleksimasta.

Markkinastrategia. Mitä ollaan myymässä ja kenelle? K-juttua – niille, ketä se kiinnostaa. Hyvin vastattu. Entä miten tämä nimenomainen, sinun k-juttusi tulee erottumaan muista?

Harot hiuksiasi ja vastaat: Sille kai luodaan tavaramerkki. Rekisteröity... tai joku.

Loistavaa! Teoksella on oltava nimi, aivan kuin lapsellakin. Ja liioittelematta, teoshan on lapsesi...

Ja tässä tehtävässä minä voin olla avuksi! (Nimenannossa, en lapsenteossa.) Tulen juuri Akateemisesta kirjakaupasta ja kuulkaa, näin siellä IHMEITÄ. Haistelin samalla uusia tuulia. K-jutussa on äärimmäisen tärkeää pysyä ajan hermolla. Siksi kehotan peesaamaan seuraavia huippuajankohtaisia trendejä, kun valitset teokselle(si) nimen.

1. Päähenkilön nimi ja jotain. Tämä suosittu käyttöalusta antaa potentiaaliselle ostajalle vahvan vaikutelman tietystä ajasta ja paikasta, historiallisesta tilanteesta; nyt ei jaaritella yleisellä tasolla, vaan pureudutaan yksityiskohtiin. Luvassa on takuulla jotain tunteisiin vetoavaa, tarjolla on merkityksiä. Niiden perässähän k-jutun harrastajat aina juoksevat. Esimerkki: HUHUT HARRY QUEBERTIN TAPAUKSESTA.

2. Käytä sanaa (tai päätettä) me. Tämä on näppärä keino sulkea ovet asiakkaan takana. Mistä asiakas on tullut, se kadonnut. On vain tässä ja nyt. Asiakas asuu Batesin majoituspalveluita tarjoavan perheyrityksen vieraana, eikä hänellä ole toivoakaan poispääsystä, ellei ensin osta kirjaa ja mahdollisesti lue sitä. Sana »kaikki» kannattaa tunkea otsikkoon myös, mikäli mahtuu. Päinvastoin kuin kohdassa 1, tässä luodaan puitteet esittää universaaleja, koko ihmiskuntaa koskevia totuuksia. Esimerkkejä: KAIKKI SE VALO JONKA NÄEMME; OLEMME IHAN OK.

(Huomatkaa, minkä tilaisuuden asiakaspohjan laajentamiseen jälkimmäisen tuotteen myyjä on laiminlyönyt, kun on jättänyt kaiken pois sanojen »olemme» ja »ihan» välistä.)

3. Yhdysvaltain maantiede. Tämä kohta ei kaipaa perusteluja. Kuuntele itse: DULUTH; FLINT; CHAPPAQUIDDICK; N. CAROLINA; S. CAROLINA; DISTRCT OF COLUMBIA. USAn kohdalla ei ole väliä, onko kyseessä osavaltio vai kaupunki. Kotimaisia paikannimiä käytettäessä – jos haluat korostaa tuotteen taskunlämmintä kotikutoisuutta – en suosittele valitsemaan läänien nimiä: KOSKENKORVA, KLAUKKALA, KEURUU; ei  Varsinais-Suomen lääni.

Lopuksi tarjoan yritykseni noudattaa omaa ohjettani, missä karkeasti epäonnistuin. Vrt. kohtaan 1.


Viimeisin vaatimaton tekeleeni - ei, vaan siitä annetttava alennus! Jonka saa hankiessa teoksen alla olevasta linkistä.


__________€

Hinta on huokea, eikö?



VIITTEET

(1) … maailmoista? Riikka Pulkkinen? Paavo Westerberg, joku!



Turha huudella. Edes Mark Everettin iskä itse ei ymmärtänyt asiaa...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti