Hän kuunteli Vivaldia, kun hyökkäys yltyi. Musiikki antoi voimia, auttoi pitämään pään kylmänä, kun kranaatit ryskyivät ympärillä.
Hän myöntää, että oli ehdottoman kiellettyä kuunnella musiikkia partiossa. Mitä väliä, hän naurahtaa. Mitä komentaja olisi hänelle mahtanut siinä tilanteessa? Mitä kukaan olisi mahtanut – kenellekään?
Miehen hymy ei ulotu silmiin saakka. Hänellä on ollut aikaa muistella kyseisen päivän tapahtumia. Hän on ollut jälkitraumaattisen stressin takia työkyvyttömyyseläkkeellä vuodesta 2012.
Kutsukaamme miestä Samiksi.
Palataan Balkanille, tarinamme alkuun.
Kylä oli nimeltään Velika Kladuša, serbien piirittämä saareke Luoteis-Bosniassa. Päivä oli joulukuun 10. 1994.
Joukko naisia tuli juosten talon kulmalta. Pölypilvi seurasi heitä. Sami muistaa – samalla kun halusi sulkea silmänsä ja sulaa osaksi Vivaldin Talven kirkasta rauhaa – ajatelleensa hyvin selkeästi. Hän totesi, että pölypilvi ei ollut lähtöisin juoksevista naisista. Se enteili jotain muuta, suurempaa.
Samassa tienmutkasta pisti esiin panssarivaunun piippu. Sitä seurasi vaunun nokka ja torni, joka kääntyi pehmeästi kuin pöllön pää.
Panssarivaunun tykki osoitti suoraan Samiin. Hän vaihtoi kiireesti kadun puolta ja viittilöi tovereitaan panssariauto Pasissa hakeutumaan suojaan.
Aseveljet eivät olleet riittävän nopeita.
Sami on miettinyt monasti, vaikuttiko Vivaldin kuuntelu hänen viestiinsä. Eikö hänen huutonsa kantanut telaketjujen kitinän ja moottorin jyrinän yli?
Panssariautossa istui neljä miestä. Yksi heistä menehtyi vammoihinsa. Muut toipuivat, ainakin päällisin puolin.
Miehet olivat kotoisin Bangladeshista.
Sami on tehnyt sovinnon itsensä kanssa. Hän ei kanna syyllisyyttä enää. Hän ei syytä tapahtuneesta ketään, ei edes Vivaldia. Kaiken järjen mukaan hänen olisi pitänyt huutaa musiikin vuoksi kovempaa.
Yritä itse kommunikoida tulpat korvissa, Sami hymyilee lopuksi.
Hänen silmissään välähtää ilkikurinen pilke.
Wikipedia |
Toinen takauma
Mitä hippi
heilui ovellani? Olivatko feissarit jalkautuneet lähiöön hupenevan
asiakaskunnan perässä?
Elimme
globaalin kilvoittelun aikaa: romanikerjäläinen rynni Greenpeacen tontille.
Oliko firman face-to-face-varainhankkija
paennut Iso numeron kauppaajia kotiovelleni asti muistuttamaan, että ilmastonmuutos
oli minun syytäni? Olin aiheuttanut sotkun, saisin piru vieköön siivotakin sen.
Suomalaisessa lähiössä ei kytenyt kapina, vaan pohjaton syyllisyys,
maailmantuska. Täällä eivät autot palaneet. Ihmiset kaatoivat bensiiniä
sisäänsä, heittivät tulitikun perään.
Voinko
auttaa, kysyin hipiltä. Kiilasin hänet oven edestä käyttäen avaimia miekkana.
Hippi
osoittautui kauniiksi nuoreksi naiseksi.
“Siinähän
sä oot”, hän sanoi, “etkö ookki? Tanner?”
Olin
kuullut puheita mustista silmistä ja sivuuttanut ne myyttinä tai huolettomana
kielenkäyttönä. Ne ja yksisarviset: ei näillä lakeuksilla ainakaan.
Säpsähdin
sitä, että joku puhutteli nimeltä. Uskoin itsekin selitykseen, se oli siis
hyvä.
Kerroin
neidille, etten aio sitoutua mihinkään. Hän avasi suunsa. Ehdin ensin, oli
kamala kiire.
Päästä
pois.
Käytättekö piilolinssejä?
Kannatin
asiaa kyllä periaatteessa, sanoin olkani yli, käytännössä olin varaton. Ikävä
kyllä.
Olin
saanut oven auki, toivottamassa neidille juuri illanjatkoja, kun hän otti
halvat aseet käyttöön.
Mihin pyritte? Saanen huomauttaa… pyydän saada. Ei perkele.
Neiti
hymyili.
“En
mä myy mitään”, hän sanoi. “Mä oon toimittaja, en mikään… Ajattelija, lehti?
Soiko kellot? Sä lähetit meille sun
tekstejä, muistatko?”
Muistanko?
Kiistaton tosiasiahan on, että...
“Mä
yritin soittaa, mut sä et vastannu”, neiti jatkoi ja kaivoi todisteeksi
kännykkää laukustaan.
“Puhelimet
on perseestä”, tuhahdin.
Neiti
nyökkäsi vakavana ja sulki laukkunsa.
Pyysin
hänet sisään lämmittelemään.
“Tuolla
summerissa ei ollu sun nimeä”, hän sanoi, kun odottelimme hissiä. “Mä etin ja
etin.”
Väitin
vastaan. Siellä luki asuntoni numero ja sen perässä selvällä suomen kielellä
Rahikainen.
“Anna
mä arvaan. Summerit on perseestä?”
Purin
hampaani yhteen. Hissi kolahti alakertaan, avasin neidille oven. Hississä
vetäydyin perimmäiseen nurkkaan ja seurasin alas valuvia kerroksia. Yritin
näyttää siltä, etten tuntenut elokuvaa nimeltä Drive. En ajatellut hissikohtausta, jossa päähenkilö suutelee
naapurin naista ensimmäistä kertaa, pitkään ja hartaasti, ja heti perään
pahoinpitelee vieressä mököttäneen mafiakaapin hengiltä. Se oli romantiikkaa,
tämä totta.
Jotain
sanoakseni kysyin, miten hän oli tunnistanut minut.
“Mä
katoin sun Facebook-profiilin. Mä jätin sulle sinnekki viestin.”
“Ai
jaa? Mä en käytä tietokonetta.”
Neiti
naurahti. Pääsimme hissistä ulos, kilistin avaimia porrastasanteella. Avasin oven, työnsin jalkani
raosta sisään. Ettei kissa karkaa, selitin ja sytytin valot.
Käskin neidin raivata sohvalta itselleen
tilaa. Tekisin meille kahvit. Minulla oli ainoastaan pikakahvia, toivottavasti
se kelpasi. Claymore-katti puski parhaillaan neidin varpaita, eikä tämä kuullut
kuin oman ihastuksensa.
“Täällä
on aikamoinen sotku”, sanoin. “Jos oisit ilmottanu etukäteen ni...”
Olin alkanut puhua papattaa, enkä saanut
kälätystäni katki. Oli aika tehdä jotain, toimia. Avasin lääkearsenaalini oven,
keittiön kaapin mikron yläpuolelta. Otin pilleripurkin käteeni. Napsautin
kannen auki, poimin purkin pohjalta valkoisen napin ja heitin sen suuhuni. Olin
luvannut äidilleni jättää rauhoittavat, mutta kyllä äiti tämän ymmärtäisi.
Kyseessä oli hätätapaus.
Huuhtaisin kaksi kuppia, heitin niihin
purut ja kaadoin kiehuvaa vettä päälle.
Mustia iiriksiä ei edelleenkään tavannut
kuin käännösiskelmissä. Neidin silmät olivat väriltään tummanruskeat, paino
yhdyssanan alkuosalla.
Olette blondi. Selittäkää.
“Musta oli tosi mielenkiintoista lukea
sun ajatuksia”, neiti sanoi.
“Ei ne oo ajatuksia.”
“Vaan?
“Lauseita.”
“Oot sä kauan kirjottanu?”
“Olen.”
“Ja sen huomaa.” Neiti laski kupin
lattialle maistettuaan siitä kerran. “Me laitetaan mielellään lehteen ne sun
ajatelmat, tai lauseet, jos se nyt niin tarkkaa on. Mutta me laitettais
kernaasti sulta jotain muutakin. Meidän nettisivuille, joku artikkeli vaikka.”
Pidin suuni kiinni, ja neiti jatkoi.
“Meillä on lehdessä meneillään iso
uudistus. Yksi keskeisiä tavoitteita on luoda nettisivut, joilla on semmosta
sisältöä jota ei paperilehestä löydy.”
“Ajan
henki, ymmärrän”, sanoin. “Fifi ja sitä rataa. Paljon kiitoksia. Tää on kunnia,
oikeesti. Mä en vaan yhtään
tiedä, mistä kirjottaa.”
Neiti nappasi elokuvat, jotka olin tuonut
kirjastosta ja laskenut hätäpäissäni sohvalle. Hän otti pinosta kaksi
päälimmäistä, siirsi ne syrjään ja ojensi minulle kolmannen.
“Kirjota tosta.”
Elokuva oli kuvataiteilijana aiemmin
tunnetun Steve McQueenin esikoisohjaus Hunger.
“Toihan
on aivan paska.”
“Onko?”
“Ja
ikivanha.”
“Ei sillä o väliä”, neiti sanoi ja nousi.
Miksei hän ollut kelpuuttanut sohvaa? Lattia oli kylmä kuin hanki. “Tee siitä
analyysi, syväanalyysi, mielellään aika yhteiskunnallinen vielä. Jos vain
sopii. Revi kulissit alas niinku niissä sun teeseissä. Mä tuun takas viikon
kuluttua. Katotaan sitte, mitä sä oot kehittäny.”
Neiti kietoi jo arabihuivia kaulaansa,
kun kysyin hänen nimeään.
“Enkö mä esitelly itteeni? Kamala! Ei
minkäänlaisia käytöstapoja.” Hän ojensi kätensä. “Uimonen, Siri. Ei sukua
Ristolle.”
“En
mäkään. Enkä Väinölle.
Tavanomaiset epäilyt.”
Lopun
iltaa omistin itselleni. Katsoin ensimmäisen ja toisen Pusherin. En halunnut pilata hyvää tokkuraa katsomalla kolmatta.
Jossain vaiheessa potkaisin vahingossa McQueenin tekeleen koteloa. Otin sen
käteeni ja ihmettelin, mikä leffa oli kyseessä. Kannen tyyppi muistutti
Vladimir Vysotskia.
Liitelyni
katkesi. Pääni takana ammotti pohjaton pimeys. Kohta otteeni kirpoaisi, sielu
putoaisi kuuden kerroksen ja maankuoren läpi planeetan ytimeen.
Olin
yksin. En ollut olemassa. Olin nähnyt unta.
Aika
ottaa lääke ja käydä nukkumaan, päättelin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti