ALKU löytyy täältä.
Tänään
tapahtui seuraavaa. Kävin kirjastossa nuorisotalon yläkerrassa. Oli pimeä, kun
tulin ulos. Teräksestä ja muovista tehty kiinalainen kuumailmapallo seisoi
hylättynä torilla. Minne olivat kaikki kodittomat menneet? Kotiin, tietty.
Mistä oli koti heille suotu? No kaupungilta, hölmö. Me muut saimme riemuita
markkinavuokrista, mikäli onni potki. Ylitin radan. Kipitin portaat alas omalla
puolellani. Silta jatkoi minusta piittaamatta matkaa määränpäähän, herraskaisen
kerrostalon tyveen. Täällä majailivat ihmiset, jotka omistivat asuntonsa. Eikä
voi olettaa, että herrasväki laskeutuisi portaita rupusakin puristuksessa.
Silta oli vedetty suoraan alaovelle.
Ajattelin
näitä kiihkotta. Olin kohtuuhyvällä tuulella, päivän työt tehty. Olin keksinyt
mitä teen, kun saan kyllikseni tästä maailmasta.
Alan
kylvää kirjojani pyörätien varteen. Ensimmäisenä lentää itseoikeutetusti Cormac
McCarthyn Tie. Sitä seuraavat Tim O’Brienin terveiset Vietnamista, The
Things They Carried, ja Dennis Lehanen The Drop...
fantasiaromaani Bostonista tšetšeenimafian ikeessä. Teos oli jopa saatu
suomeksi (tekijän muusta tämän vuosituhannen tuotannosta poiketen) otsikolla
Likaista rahaa. Näin olivat lähes kaikki merkittävät kirjallisuudenlajit
edustettuina. Puuttui enää pikimusta poliisiromaani ja Roberto Bolañon 2666,
englanninkielinen käännös. Mammutti muodosti oman lajinsa. Se oli
kansainvälisen oikeuden mitat täyttävä kansanmurha kirjallisuuden asussa.
Joseph
Wambaugh’n mielipuolinen dokumenttiromaani Lines and Shadows sinetöisi
kohtaloni ja listan. Hyvästi, ystäväni! Suudelkoot irti leikatut päämme korin
pohjalla.
Pysähdyin
portaiden juuressa. Sillan alla paloi nuotio. Hämmästelin näkyä, se oli virhe.
Nuotion
takana, selkä seinää vasten, istui joku. Hän katsoi liekkien yli ja läpi
suoraan minuun.
Tyyppi
työnsi huulensa törölle. Hän oli muotoilevinaan lausetta ja virnisti kuin susi.
Sitten hän tunki käden jalkoväliinsä.
Tuo kävi
äkkiä. En jäänyt odottamaan seuraavaa käännettä.
Jatkoin
matkaa puolijuoksua. Ylämäessä hidastin tahtia, vilkaisin olkani yli. Äijä ei
sentään lähtenyt perään.
Minkä
takia hän minua vainosi? Olinko niin säälittävä ilmestys, että puliukotkin
haluavat käyttää kynnysmattona?
Pelottavin
kysymys oli se ilmeisin: olisiko minun pitänyt tuntea tyyppi?
Ajattelin
ensinnä isääni, joka useassa elämänsä vaiheessa olisi voinut väsätä pikku
roihun minne mieli teki, keneltäkään lupaa kysymättä. Hän seuraili
mielijohteitaan muinoin Kööpenhaminaan saakka. Kiertolainen ei kuitenkaan
millään muotoa voinut olla isäni. Tämä oli viime vuosina rauhoittunut, saanut
kaupungilta kämpän ja siirtynyt sitten autuaammille asuntomarkkinoille reilut
kymmenen vuotta takaperin.
Irtolaisen
siniharmaissa silmissä, tuossa ynseässä ilmeessä oli kuitenkin jotain aivan
liian tuttua.
Oliko
hän venyttänyt leukaansa ja vääntänyt suupieliään alas vaikuttaakseen
viisaammalta? Oliko äijässä havaittavissa tiettyä valtiomiestason jäykkyyttä?
Vai kuvittelinko vain? Suomeksi, olinko taas nähnyt näkyjä?
Seisoin
alaovella, kaivoin avaimia taskusta ja ihmettelin oven edessä steppaavaa
hippiä, kun tajusin kuka sillan alla kykki.
Mitä helvettiä hippi heilui ovellani? Olivatko
feissarit jalkautuneet lähiöön hupenevan asiakaskunnan perässä?
Romanikerjäläinen hääti Greenpeacen steissin edestä. Maailmanparantajan oli löydettävä uusi markkina-alue.
Täältähän se löytyi. Kotimaisessa lähiössä ei kytenyt kapina, vaan syyllisyys, maailmantuska. Täällä eivät autot
palaneet. Ihmiset kaatoivat bensiiniä sisäänsä, heittivät tulitikun perään.
Pahimmillaan he sekoittivat keskenään politiikan ja terapian, mutta niinhän me
kaikki.
Asiaan.
Voinko auttaa, kysyin hipiltä. Kiilasin hänet oven edestä käyttäen avaimia
miekkana.
Hippi
osoittautui kauniiksi nuoreksi naiseksi.
– Siinähän
sä oot, hän sanoi, – etkö ookki? Tanner?
Olin
kuullut puheita mustista silmistä. Olin sivuuttanut ne myyttinä tai
huolettomana kielenkäyttönä.
Kerroin
neidille, etten aio sitoutua mihinkään. Hän avasi suunsa. Ehdin ensin, oli kamala
kiire.
Päästä
pois.
Kannatin
asiaa kyllä periaatteessa, sanoin olkani yli, käytännössä olin varaton. Ikävä
kyllä.
Olin
saanut oven auki, toivottamassa neidille juuri illanjatkoja, kun hän otti
raskaat aseet käyttöön.
Käytättekö
piilolinssejä?
Neiti
hymyili.
– En mä
myy mitään, hän sanoi. – Mä oon toimittaja, en mikään… Humanisti, se lehti?
Soiko yhtään kellot? Sä lähetit meille sun tekstejä, muistatko?
Muistanko?
– Mä
yritin soittaa, mut sä et vastannu, neiti jatkoi ja kaivoi todisteeksi
kännykkää laukustaan.
– Puhelimet
on perseestä, sanoin.
Neiti
nyökkäsi vakavana ja sulki laukkunsa.
Pyysin
hänet sisään lämmittelemään.
En
kertonut, että olin lakannut vastaamasta vieraisiin numeroihin sen jälkeen, kun
terveysaseman päihdetyöntekijä oli soittanut. Hän oli kertonut viraston uudesta
linjasta, jonka mukaan kaikki rauhoittavia lääkkeitä käyttävät vieroitetaan
aineesta. Rauhoittavat olivat myrkkyä. Lääkkeet korvattaisiin tarvittaessa
toisilla, paremmilla valmisteilla. Koska pääsisin käymään hänen puheillaan?
Bentsoista
luopuminen oli parasta, mitä elämässäni oli tapahtunut – heti sen jälkeen, kun
olin päässyt eroon muista päihteistä. Siitä huolimatta olin tapahtuneesta yhä
katkera, vähän kuin viran puolesta.
Hyvinvointivaltio
oli taas holhonnut, kun ei muuta osannut.
– Tuolla
summerissa ei ollu sun nimeä, neiti sanoi, kun odottelimme hissiä. – Mä etin ja
etin.
Väitin
vastaan. Siellä luki asuntoni numero ja sen perässä selvällä suomen kielellä
Rahikainen.
– Anna
mä arvaan. Summerit on perseestä?
Purin
hampaani yhteen. Hissi kolahti alakertaan, avasin neidille oven. Hississä
vetäydyin perimmäiseen nurkkaan. Seurasin alas valuvia kerroksia. Yritin
näyttää siltä, etten tuntenut elokuvaa nimeltä Drive.
Jotain
sanoakseni kysyin, miten hän oli tunnistanut minut.
– Mä katoin
sun Facebook-profiilin. Mä jätin sulle sinnekin viestin.
– Jaa?
Mä en käytä tietokonetta.
Neiti
naurahti. Pääsimme hissistä ulos, kilistin avaimia porrastasanteella. Avasin oven, työnsin jalkani raosta sisään. Ettei
kissa karkaa, selitin, astuin sisään ja sytytin valot.
Käskin neidin raivata sohvalta itselleen tilaa. Tekisin
meille kahvit. Minulla oli ainoastaan pikakahvia, toivottavasti se kelpasi.
Claymore-katti puski parhaillaan neidin varpaita, eikä tämä kuullut kuin oman
ihastuksensa.
– Tääl
on aikamoinen sotku, sanoin, kun napsautin vedenkeittimen päälle. – Jos sä
oisit ilmottanu etukäteen tulostas, ni...
Olin alkanut puhua papattaa, en saanut kälätystäni katki. Oli
aika tehdä jotain, toimia. Purin hammasta, ajattelin erikoisjoukkojen
sotilaita. Huraa.
Huuhtaisin kaksi kuppia, heitin niihin purut ja kaadoin
kiehuvaa vettä päälle.
Mustia iiriksiä ei edelleenkään tavannut kuin
käännösiskelmissä. Neidin silmät olivat väriltään hyvin tumman ruskeat.
Olette blondi. Selittäkää.
– Musta oli tosi mielenkiintoista lukea sun ajatuksia,
neiti sanoi. Hän laski kupin lattialle maistettuaan siitä kerran.
– Ei ne oo ajatuksia, sanoin.
– Vaan?
– Lauseita.
– Oot sä kauan kirjottanu?
– Olen.
– Ja sen huomaa. Neiti ei koskenut kuppiinsa enää. –
Me laitetaan mielellään lehteen ne sun
ajatelmat, tai lauseet, jos se niin tarkkaa on. Mutta me laitettais mielellään
sulta jotain muutakin. Meidän nettisivuille, joku artikkeli vaikka.
Pidin suuni, ja neiti jatkoi.
– Meillä on meneillään iso uudistus. Yksi tavoitteista
on luoda nettisivut, jotka on ajan hermolla. Me tarvitaan sinne sisältöä jota
paperilehdestä ei löydy.
– Ajan
henki, ymmärrän, sanoin. – Digitaalinen vallankumous ja näin. Paljon kiitoksia.
Tämä on kunnia, oikeesti. Mä en vaan yhtään
tiedä, mistä kirjottaa.
Neiti nappasi elokuvat, jotka olin tuonut kirjastosta ja
laskenut hätäpäissäni sohvalle. Hän otti pinosta kaksi päälimmäistä, siirsi ne
syrjään ja ojensi minulle kolmannen.
– Kirjota tosta.
– Tosta?
Elokuva oli kuvataiteilijana aiemmin tunnetun Steve McQueenin
esikoisohjaus Hunger. En ymmärtänyt, että äijällä
riitti pokkaa käyttää sitä nimeä. Suomen Jim Thompson, tee tilaa.
– Toihan
on aivan paska, sanoin.
– On
vai?
– Ja
sitä paitsi ikivanha.
– Ei sillä oo väliä, neiti sanoi ja nousi. Miksei hän
ollut kelpuuttanut sohvaa? Lattia oli kylmä kuin hanki.
Mumisin, että McQueen ja von Trier olivat samaa maata,
Pohjois-Korean agentteja molemmat. He halusivat tuhota länsimaisen elokuvan.
Neiti ei kuunnellut. – Tee siitä
analyysi, syvä, hän tarkensi, – mielellään
aika yhteiskunnallinen vielä. Revi kulissit auki niinku niissä sun teeseissä.
Mitähän teesini mahtoivat käsitellä? Ingen anung.
– Mä tuun takas viikon kuluttua, hän sanoi. – Katotaan sit mitä sä oot kehittäny.
– Niitten
leffat on pelkkää estetiikkaa, sanoin. – Antti Oidipus.
– Mistä
me puhutaan?
– Mä en
tiedä.
– Hyvä.
Kehittele sitä. Tutki asiaa ja... laita siihen juttuun.
Neiti kietoi arabihuivia kaulaansa, kun kysyin hänen nimeään.
– Enkö mä esitelly itteeni? Kamala! Ei minkäänlaisia
käytöstapoja. Hän ojensi kätensä. – Uimonen,
Siri. En sukua Ristolle.
– En
mäkään o, sanoin ja kättelin. – Enkä Väinölle.
Hakekaa talteen tavanomaiset epäillyt.
Neiti
katsoi minuun kysyvästi.
– Casablancasta,
siitä lopusta, sanoin. – Kauniin ystävyyden alku ja sitä rataa.
Neidin mentyä
kävelin tovin kaakosta koilliseen – keittiöön ja takaisin – ja seurasin pääni sisäistä koostetta
maineikkaasta tulevaisuudestani, joka äkkiä oli käynyt ajankohtaiseksi. Ei
tullut pojasta rocktähteä, tuli gonzojournalisti. Ei helvetti, sanoin ja läimäytin
itseäni. Pakko saada hitunen järkeä päähäni. Laitoin Pusher II:n
pyörimään. Kävin sohvalle pitkäkseni. Huomasin olevani rättiväsynyt. Juuri
ennen unta muistin, että töitäkin olisi tehtävä, ja kirjasin kiireesti
seuraavan listan.
5 syytä, miksi Hunger on
umpisurkea
1.
Se on
tylsä. Mitään ei tapahdu.
2.
Jos
jotain tapahtuukin, niin silmänlumeeksi. Kaikki on valetta.
3.
Niiden,
jotka ihailevat McQueenin leffaa, pitäisi nyt sympata myös Jabhat al-Nusraa. Ei,
ei ja ei. Miksei?
4.
Bobby
Sands esitetään marttyyrinä eikä sinä hölmönä joka hän oli.
5.
Francis
”Frank” Hughesia ei esitetä lainkaan.
6.
Matkaa
alas on silti. Vielä
McQueen ei ole saavuttanut
vastaavaa pohjanoteerausta kuin Lars
von Trier joka ainoalla työllään.
Meillä on mitä odottaa.
Älkää
kysykö mistä johtuu tasavalta.
Hallitusmuoto on meille annettu, ja meidän tulisi olla ikionnelliset. Vielä
mitä! Vaaditaan venäläinen kääpiö kiljumaan korvan juureen tai mestausvideo
jostain Irakista ennen kuin muistamme, mitä meillä on ja muilla ei (sen
pikkuseikan lisäksi, että aurinkokunnan suurin sotilasmahti on puolellamme,
periaatteessa), ja silloinkin ripotamme tuhkaa yllemme.
Väittävät
että demokratia on uskonto. Ei ole, vaan tulitauko, talousalue. Onnettominkin
kansanvalta toimittaa sen, mitä hihhulit kieli pitkänä kärkkyvät, rauhan. Se
tosin on lainaa, mutta niin on elämäkin. Saamme pitää yksin kuoleman.
Kuolema
tulee ajallaan. Sitä on turha kiirehtiä. Niille, jotka kutsuvat noutajaa kovaan
ääneen, pitää ehdottomasti järjestää audienssi sen kanssa. Parasta olisi pyytää
tiedotusvälineet paikalle välittämään elävää kuvaa roihusta jossa kuoleman
kultti, varsinainen rosvopaisti, kypsyy. Jos ei muuta, luulisi syntyvän
käännettävää keltaiseen kirjastoon: Teurastamo 52.
Pariisi
on aina oleva meidän.
Samaan aikaan eri kanavalla... siis täällä.
Vetävää tekstiä. Tuotahan lukisi ihan mielellään enemmänkin. Ovatko kaikki kirjasi netissä. Vai onko paperiversioita myös. Muistelen joskus vuosia sitten nähneen netissä sun kirjoittaman kirjan kannen. Se näytti paperiversiolta, kannet ja kaikki, hintakin taisi olla jopa meikäläisen kukkarolle sopiva mutta en silloin tarttunut syöttiin. Kommenttini on: elävää, jouheata, ajankohtaistakin tekstiä! Onnitteluni! Myytkö näitä netissä?
VastaaPoistaKiitos kommentista, Maarit! Kirjaa ei ole tällä erää saatavilla. Tarina on vielä kesken. Tähänastisen kehitelmän voi ladata täältä: https://drive.google.com/file/d/0B3zglvwMJpnAQmFlR2tBUGRDVVU/view?usp=sharing
Poista